Henkilöstökäytänteet ketteriksi | SAP Innovation Forum 2016

Tämän päivän henkilöstöhallinto on monitaituruutta strategiajohtamisen ja rutiininomaisten tehtävien välillä. Siinä tarvitaan taitoja laajojen muutosjohtamisohjelmien vetämisestä henkilökohtaisen puheeksiottamistilaisuuden järjestämiseen, henkilöstöprosessien kokonaisvaltaisesta kehittämisestä työehtosopimuksen tulkitsemiseen, strategisen osaamisen johtamisesta uuden työntekijän rekrytoimiseen ja koulutuspäivien määrästä raportoimiseen. Tehtävää riittää. Riittääkö työaika? Onko pohjatietoja päätöksille tarpeeksi?

Kiihtyvä liiketoiminnan muutosvauhti ja viisi sukupolvea samanaikaisesti työelämässä tuovat uudenlaisia mausteita HR:n työnsarkaan. Henkilöstöprosesseista tulisi saada virtaviivaisempia, työkaluista nykyaikaisempia ja käyttäjäystävällisempiä, tiedon liikkuvuus ja läpinäkyvyys tulisi saada aivan uudelle tasolle ja ennen kaikkea työskentelyn olisi onnistuttava ajasta ja paikasta riippumatta, millä laitteella tahansa. Niin liiketoimintojen kuin sitä tukevien HR-toimintojen tulisi siis olla ketteriä ja mieluiten vieläkin ketterämpiä. Uutta pitäisi luoda, työntekijät sitouttaa, johto saada vakuuttuneeksi.

Me Tiedossa ymmärrämme, että teknologia ei ole luotijuna HR-haasteiden taklaamiseen. Uskomme kuitenkin vahvasti, että se on toimiva väline tukemaan organisaation ohjausta resurssien ja osaamisen tulokselliseen ja innovatiiviseen hyödyntämiseen. Tarjotaksemme asiakkaillemme parhaita palveluita henkilöstöprosessien kehittämiseen ja tukemiseen, olemme koonneet Tiedon HCM-osaajat saman katon alle HCM-Cloud yksikköön ja vahvistaneet pitkään jatkunutta yhteistyötä SAP SuccessFactorsin kanssa.

SAP SuccesFactorsin pilvipalvelut tukevat mielestämme erinomaisesti työsuhteen elinkaaren prosesseja sekä esimiesten ja työntekijöiden arkirutiineja. Henkilöstötietojen ylläpitäminen onnistuu helposti ja nopeasti niin omalta kannettavalta, taulutietokoneelta kuin matkapuhelimestakin. Ratkaisut sopivat eri toimialoille, tukien niin lokaaleja kuin globaalejakin henkilöstöprosesseja.

Kun työsuhteisiin ja osaamiseen liittyvä tieto on yhdessä paikassa, on tiedon hyödyntäminen liiketoiminnan tarpeisiin helppoa, nopeaa ja onnistuu reaaliajassa. Päätösten pohjaksi tarvittavat henkilöstöön liittyvät keskeiset tiedot kuten henkilöstömäärä, poissaolot, osaamiset, suoritusarvioinnit, käydyt koulutukset ovat vain napin painalluksen päässä.

Reaaliaikaan on siirtymässä myös suorituksen johtaminen. Muutaman kerran vuodessa järjestettävien tilaisuuksien sijasta esimiehet saattavat nyt pitää 6-10 viikon välein lyhyitä statuskeskusteluja, joissa menneen arvioinnin sijasta keskitytään enemmänkin seuraavien kuukausien tehtäviin ja työntekijän sparraukseen. Ja teknologia seuraa perässä, sillä myös SAP SuccessFactors julkaisi alkuvuodesta ratkaisun, joka tukee tätä ketterää jatkuvan tavoitteiden asettamisen ja suorituksen johtamisen prosessia. Kehityskeskustelujen aika ei ehkä sittenkään ole ohi, prosessi vain muuttaa muotoaan ajan hengen mukaiseksi.

Myös työntekijöille ja työntekijöiden väliseen tiedonjakoon liittyviin toimintamalleihin kaivataan uudistusta. Sosiaalinen teknologia esim. SAP SuccessFactorsin Jam tai Googlen Social Intra tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia hyödyntää yrityksessä jo olevaa asiantuntemusta, nopeuttaa ongelmanratkaisua ja ihmisten välistä yhteistyötä sekä lisätä läpinäkyvyyttä. Sosiaaliset sivustot myös tukevat itseohjautuvaa toimintaa ja tuovat henkilöstön äänen esille.

Jotta pystymme tukemaan asiakasorganisaatioidemme HR-toimintakenttää mahdollisimman hyvin, Tiedon HCM Cloud -yksikkö osallistuu Tiedon Accelerator-ohjelmaan. Accelerator on Tiedon lanseeraama ohjelma, jonka avulla pilotoidaan uusia tapoja kehittää tuotteita ja tuotteistaa palveluita markkinoiden tarpeisiin.

Ohjelman aikana haastatellaan asiakasyritysten edustajia heidän liiketoiminnan nykyisistä haasteita ja koeponnistetaan ratkaisuja haasteiden voittamiseksi.

Tavoitteenamme on, että pystymme tukemaan asiakasyrityksiämme henkilöstöprosessien hallinnassa ja kehittämisessä entistä paremmin ja visiomme on, että nimenomaan HR pääsee ensimmäisten joukossa hyötymään uusista pilvipalveluista ja ketterämmistä toimintatavoista.

Mira Mäkirinta

Kirjoittaja Mira Mäkirinta toimii HR-ratkaisujen konsulttina Tiedolla.

Tieto on yksi SAP Innovation Forum 2016 -tapahtuman pääkumppaneista. #SAPIF16

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi. Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon sisäisten startupien kautta saavutettu joustavuus ja ketteryys auttavat asiakkaita tavoittamaan kiihtyvän digitalisaation hyödyt nopeammin.

Tieto palvelee asiakkaitaan SAP ratkaisujen elinkaaren kaikissa vaiheissa kehitystarpeiden tunnistamisesta jatkuviin palveluihin. Osaaminen kattaa SAP – teknologian alustasta sovelluksiin ja tulevaisuuden asiakaskokemukseen.

Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista lähes 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

• Tietokone, Televiestintä, IT

• sap innovation forum