Käyttäjäkokemuksen kehitys tuo sujuvuutta työarkeen | SAP Innovation Forum 2017

Käyttäjäkokemus on tärkeässä roolissa arjessamme, olipa kyseessä sitten lasin täyttäminen mehukoneesta hotelliaamiaisella tai julkisilla kulkuneuvoilla matkustaminen. Vaikutus ulottuu myös työelämään. SAPin uudistuva käyttöliittymä lisääkin työarjen ja liiketoiminnan sujuvuutta.

Työnteon pitäisi olla järjestelmämielessä jouhevaa ja mielekästä. On turhauttavaa tapella käyttöliittymässä sellaisten asioiden kanssa, joilla ei ole merkitystä varsinaisen työn suorittamisen kannalta.

Takkuilevaan käyttäjäkokemukseen ei ole enää varaa. SAPin osalta nyt onkin selvästi uuden aika. SAP S/4HANA:n myötä käyttöliittymän rooli on korostunut ja selainpohjaisen SAP Fiori User Experiencen ominaisuudet kehittyvät vauhdilla.

Nykyaikaisten käyttäjien tarpeet on huomioitu kehitystyössä. Työntekijä voi keskittyä paremmin ydintehtäviinsä sekä seuraamaan toimintoja reaaliajassa. Liiketoiminnan kannalta järjestelmää voidaan käyttää tehokkaammin ja pienemmällä käyttöliittymäkoulutuksella.

Mikä muuttuu?

• Käyttö monipuolistuu. Fiori-sovelluksia ja Fiori-teemallisia näkymiä on uudessa versiossa valmiina jo tuhansia.
  • Roolipohjaisissa tapahtumanäkymissä tärkeimmät päivittäistä työtä tukevat tapahtumat muodostavat toimivan kokonaisuuden.
  • Entistä visuaalisempi Fiori 2.0 -käyttöliittymä ja Belize-teema antavat kaikille näytöille yhtenäisen ulkoasun. Eri sovellukset ovat käytettävissä samalla käyttöliittymällä ja näkymät responsiivisia.
  • Visuaalinen kontrasti uusien Fiori-sovellusten ja klassisten SAP-näkymien välillä vähenee.

Selkeys ja mielekkyys ohjaavat uudistuksia. Loppukäyttäjien suuntaan erittäin suuri osa toiminnoista on jo pantu aivan uusiksi ja tämä suuntaus varmasti jatkuu. Koska sillä puolella viikatemies jo kolkuttaa klassiselle käyttöliittymälle, on ajatukseen uudesta hyvä pikkuhiljaa totutella ja tarttua toimeen taustallakin.

Ja kun on uutta herkkua tarjolla, tekee se onneksi vanhasta luopumisesta helpompaa. Käyttäjien vuoksihan tätä kehitystyötä tehdään.

Juha Sassi

Juha Sassi tekee Solteqin SAP-ratkaisuarkkitehtinä töitä erityisesti logistiikan ja asiakkuudenhallinnan parissa. Arjessa hän pyrkii katsomaan asioita aina ”pöydän molemmilta puolilta”, mikä onnistuukin hyvin – kiitos parinkymmenen vuoden kokemuksen sekä asiakas- että toimittajapuolelta. Jatkuvasti kehittyvä nykyaikainen tuote pitää työn mielekkäänä.

Solteq toimii SAP Innovation Forum 2017 -tapahtuman yhtenä tapahtumakumppanina. #SAPFORUM

Solteq on pitkäaikainen SAP-kumppani ja digitaalisen kaupankäynnin asiantuntija. He tarjoavat kokonaisratkaisut monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka – toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Lue lisää: https://www.solteq.com/fi/

• Tietokone, Televiestintä, IT

• erp