Kolme vinkkiä S/4HANA:n kohtaamiseen | SAP Innovation Forum 2017

S/4HANA on tällä hetkellä lähes jokaisen SAP:ia käyttävän organisaation keskusteluissa. Esitteet lupaavat pienempiä IT-kustannuksia, toiminnan tehostumista, parempaa suorityskykyä ja parempaa käytettävyyttä.

Kokemus on osoittanut, että tässä kohden kokeneinkin SAP-asiantuntija saattaa löytää sormen suustaan, IT- ja hankintajohdosta nyt puhumattakaan. Hyödyt halutaan, mutta matka tavoitetilaan ja sen kustannukset on arvoitus.

Niinpä löimme kollegoiden ja asiakkaidemme kanssa viisaat päämme yhteen ja mietimme 3 keskeistä asiaa, joista S/4HANA valloitus kannattaa aloittaa.

1.Kartoita nykyjärjestelmän tila ja tulevaisuus. Tunnista nykyisen ympäristösi haasteet ja pullonkaulat, niin voit hakea niihin ratkaisun S/4HANA-ympäristössä . Jos oma asiantuntemus loppuu tässä kohden kesken, voit vetää luotettavaa kumppania hihasta.

Happaneeko rauta ja onko nykyversio elinkaaren päässä? Mennäkkö suoraan S/4HANA:an vai tyydynkö ehp-korotukseen? Tarkastelun voi aloittaa teknologiasta ja katsoa asiaa arkkitehtuurin näkökulmasta. Mikä on kustannustehokkainen polku kohti haluttua päämäärää?

2.Katso muutosta liiketoimintaprosessien kannalta. Ovatko liiketoiminnan tarpeet muuttuneet merkittävästi? Miten IT voisi olla mahdollistaja liiketoiminnassa eikä pelkästään rajoite? Mitä tarpeita ympäristön muutos luo organisaation toiminnalle ja kriittisille järjestelmille?

3.Määrittele Business Case. Business casen hahmottaminen lähtee yleensä joko arkkitehtuurin ja teknologian näkökulmasta tai liiketoiminnan vaatimusten ja prosessien näkökulmasta. Hyvä pohjatyö luo edelletykset uuden tarpeen tunnistamiselle ja tarkentamiselle.

Me CGI:llä kutsumme tätä S/4HANA Assessmentiksi. Autamme asiakkaitamme yllä olevien kysymysten edessä nykytilan kartoituksesta Business Caseen.

Lähditpä liikeelle teknologiasta tai liiketoiminnasta, Assessment antaa vastaukset. Nyt voit vaikuttaa siihen, onko organisaatiosi valmis muutokseen. Ollaan yhteydessä!

Tomi Karjaluoto

Kirjoittaja Tomi Karjaluoto vastaa CGI:llä SAP-palveluiden myynnistä. Tomilla on 14 vuoden kokemus SAP-asiantuntijana, aiemmin hankinnan ja logistiikan prosesseista. Vuosien aikana Tomille on kertynyt kokemusta useista SAP:n tärkeimmistä teknologioista, joista viimeisimpänä S/4HANA-teknologiasta CGI:llä.

CGI on yksi SAP Innovation Forum-tapahtuman kumppaneista. #SAPFORUM

CGI on pitkäaikainen SAP-kumppani ja yksi suurimmista IT-toimijoista Suomessa. Autamme asiakkaitamme löytämään heille oikeita ja kustannustehokkaita tapoja kehittää liiketoimintaansa ja menestymään omalla liiketoiminnan alueellaan tehokkaiden prosessien sekä paremmin saatavilla olevan tiedon ansiosta.

• Tietokone, Televiestintä, IT

• sap innovation forum