SAP:n Suomen-maajohtaja Taira Tepponen: ”It-ala kaipaa naismyyjiä”

SAP 20 vuotta Suomessa –artikkelisarja. Yritysohjelmistoja valmistava SAP rantautui Suomeen kaksikymmentä vuotta sitten. Sen kunniaksi haastattelimme viisi SAP Finlandin toimitus- tai maajohtajana Suomessa toiminutta henkilöä.

--

SAP:n Suomen-maajohtaja Taira Tepponen on ollut nykypostissaan reilut puolitoista vuotta, mutta SAP:ssa hän aloitti jo viisitoista vuotta sitten vuonna 2001.

Miten päädyit SAPiin töihin?

”Olin sitä ennen töissä mobiilistartup-yrityksessä. Asuntolaina painoi päälle samanaikaisesti, kun mobiili- ja e-commerce-huuma alkoi hiipua. Yhtäkkiä halusin töihin silloin mielestäni vakaaseen, jopa tylsään yritykseen, jossa palkanmaksu olisi taattu ja prosessit ja liiketoiminta kunnossa. Mitä edestäni SAP:lla löysin olikin huomattavasti mielenkiintoisempaa, joten sillä tiellä ollaan edelleen.”

Millaista aikaa 2000-luvun alku SAP:ssa oli? Oliko tylsää?

”Ei todellakaan. Noilta ajoilta riittää uskomattomia tarinoita. Jukka Sonninen oli innostava johtaja ja hengen kohottaja. Meillä oli vauhti päällä.”

Oletko koskaan harkinnut työnantajan vaihtamista?

”Tottakai olen miettinyt, olenhan ollut täällä jo niin pitkään, että monenlaisia tilanteita on tullut vastaan talon sisällä ja myös mielenkiintoisia keskusteluja talon ulkopuolella. Juuri kun olen ajatellut, että tämä taisi nyt olla nähty, yritys on samanaikaisesti muuttunut sopivan radikaalisti. Usko SAP:n strategiaan ja kiinnostava, monipuolinen portfolio saavat viihtymään unohtamatta mahtavan ammattitaitoista joukkoa kollegoita, joiden kanssa on hauskaa ihan joka päivä.”

Mikä SAP:n strategiamuutos on ollut matkanvarrella kaikkein kiinnostavin?

”Se, että lähdimme yritysostojen tielle. Aiemmin SAP:ssa ajateltiin, että olemme hyviä ja teemme kaiken itse. Mutta nykyään muutokset pitää saada aikaiseksi niin nopeasti, että joissain tapauksissa se onnistuu parhaiten yritysostojen kautta. Yritysostojen tie alkoi Business Objects -ostosta vuonna 2007. Sitä seurasivat isot pilvi-, e-commerce, mobiili- ja tietokantapuolen yritysostot. Tämä on ollut kiinnostava tie, jossa rahallisetkin panostukset ovat olleet valtaisat: useita kymmeniä miljardeja. Kun tähän yhdistää oman HANA-tuotekehityksemme (SAP:n reaaliaikainen tietokanta-alusta), niin strategiamuutos erp-talosta tähän päivään on ollut todella merkittävä.”

Investoivatko suomalaisyritykset tällä hetkellä tietotekniikkaan?

”Olen todella positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin pilvipalveluliiketoiminta on lähtenyt liikkeelle. Suomalaisyritykset ovat olleet cloud-toteutuksissa esimerkiksi muihin Pohjoismaihin verrattuna rohkeita ja lähteneet liikkeelle, koska implementaatiot ovat selkeitä ja hyödyt nähdään nopeasti.”

Miten nopeasti suomalaiset suuryritykset siirtyvät pilvierpiin?

”SAP uskoo hybridimalliin: hyvin monet asiat voidaan tehdä julkisessa pilvessä ja lähes kaikki yksityisessä pilvessä, mutta ratkaisuihin vaikuttaa aina myös historia. 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa tehdyt erp-investoinnit olivat suuria kertaimplementointeja, ja niitä ylläpidetään jatkuvasti. En usko, että niitä viedään kokonaan pilveen ilman todella painavaa syytä. Ylläpidon aikana tiettyjä osa-alueita, joiden kohdalla se katsotaan järkeväksi, siirtyy kuitenkin jatkuvasti pilviratkaisuiksi, kuten esimerkiksi henkilöstöhallinto ja myynti. Harvoin vanhasta erp:stä sammutetaan kerralla kaikki valot.”

SAP:n kasvuluvut ovat olleet Suomessa viime vuodet hyviä. Hirvittääkö, miten kasvutahdin saa pidettyä yllä?

”Suomen taloudessa on jatkunut pitkään alamäki, joten toiveita on, että tämä alamäki joskus loppuisi. Toisaalta tuoteportfoliomme on laajentunut; kilpailemme niin monissa uusissa kategorioissa, että nykyisille asiakkaillemme on paljon enemmän sanottavaa kuin viisi tai kymmenen vuotta sitten. Tätä kautta pystymme ylläpitämään kasvua. Ennen olimme erp-talo, nyt suurin osa liikevaihdostamme tulee pilvipalveluista, ennakoivasta analytiikasta ja tietokanta- ja mobiiliratkaisuista.”

Miten kumppanit ja kumppaniyhteistyö ovat kehittyneet 20 vuoden aikana?

“Kumppaniyhteistyö on muuttunut merkittävästi, koska ratkaisutarjontamme on laajentunut. Pyrimme tänä päivänä löytämään kumppaneita, jotka ovat erikoistuneita ja ketteriä unohtamatta olemassa olevien kumppaneiden toiminnan kehittämistä samaan erikoistumisen suuntaan. Moni kumppani on jo vastannut tähän haasteeseen ja verifioinut kyvykkyytensä SAP Recognized Expertise –ohjelman kautta. Ohjelmassa kumppanilta vaaditaan valittujen ratkaisualueiden osalta läpikäytyjä koulutuksia (sertifioinnit) sekä vähintään kahta toteutettua asiakasprojektia. “

Miten tärkeä asia henkilöstön diversiteetti sinulle on?

”Se on tosi tärkeä asia. Yritykset, joissa on sukupuoleltaan monimuotoiset johtoryhmät, tekevät tutkitusti 48 prosenttia parempaa tulosta. Henkilöstön monimuotoisuus on laaja aihe ja tarkoittaa paljon muutakin kuin sukupuolten välistä tasapainoa. Naisjohtajien asemasta puhutaan enemmän kuin esimerkiksi siitä, että Suomessa on nähdäkseni hyvin vähän it-myyjiä tai asiakasvastaavia. SAP on Suomessa myyntiorganisaatio. Koska asiakkaamme ovat naisia sekä miehiä, on meille tärkeä, että myös myyjissämme on molempien sukupuolten edustajia. Pyrimme etsimään naisia myyntityöhön ja asiakasvastaaviksi. Soittakaa minulle, jos tiedätte hyviä naismyyjiä.. ”

Oletko koskaan urasi aikana kokenut, että jokin asia meni sivusuun, koska olet nainen?

”En. Mutta nainen puhuu ja ajattelee eri tavalla kuin miehet. Tämä ei ole hyvä eikä huono asia, vaan erilaisuus tuo yrityksille näkemyksellisyyttä. Naisjohtajuus on ollut minulle ennemminkin positiivinen kokemus siksi, että naisjohtajat jäävät miehisellä, teknisellä alalla hyvin mieleen.”

Millainen yrityskulttuuri SAP:ssa mielestäsi tänään on?

”Täällä on aika puhtaasti amerikkalainen myynninjohtokulttuuri mutta saksalaisella humaanilla tvistilla höystettynä. Uskoisin, että globaaleissa amerikkalaisyhtiöissä kulttuuri voi olla piirun kovempi. Tämä on uskomattoman ammattimainen yritys ja samalla meillä on älyttömän hauskaa.”

”12-vuotiaan poikani mielestä kymmenviikkoinen kesäloma koulusta on aivan liian lyhyt, mutta neljä viikkoa riittää työssä käyville mainiosti, sillä töissä on hänen käsityksensä mukaan tosi hauskaa.”

Taira Tepponen aloitti Suomen-SAP:n maajohtajana vuonna 2014. Hänen lisäkseen haastattelimme Jukka Sonnisen, Dan Ahlstedtin, Reino Pekkalan sekä Marika Auramon. Käy lukemassa kaikki haastattelut Mynewsdesk-palvelusta tästä

• Tietokone, Televiestintä, IT

• cloud