Uutinen -

Suomalainen sovellus voitti kansainvälisen kilpailun Barcelonan mobiilitapahtumassa

Euroopan Avaruusjärjestö, ESA, ja ohjelmistoyhtiö SAP järjestivät yhteistyössä ESA App Camp Barcelona -sovelluskehityskilpailun Barcelonan Mobile World Congress 2015 -tapahtuman yhteydessä. Suomen joukkue voitti kilpailun maanviljelijöille suunnatulla AGRAI-sovelluksella jakaen ykkössijan englantilaisen Code Greenin kanssa. Eri puolilla Eurooppaa järjestettyjen esikarsintojen kautta Barcelonan loppukilpailuun olivat päässeet joukkueet Suomen ja Iso-Britannian lisäksi Saksasta, Hollannista, Italiasta ja Portugalista.

Kyseessä oli sovelluskehityskilpailu, jossa hyödynnettiin ESA:n kaukokartoitussatelliittien tietoja ja SAP HANA Cloud -sovelluskehitysalustaa. Kilpailijoiden tuli niitä käyttäen kehittää uusia innovatiivisia ratkaisuja, joiden avulla yritykset ja yhteiskunta voisivat toimia tehokkaammin sekä energiaa ja ympäristöä säästäen.

Suomen joukkueen, Henrik Skogström, Aarni Koskela, Otso Rasimus ja Matti Määttänen, AGRAI-sovellus on suunnattu maanviljelijöille ja se hyödyntää satelliittien välityksellä kerättävää tietoa esimerkiksi säätilasta ja ilmastosta. Sovelluksen avulla maanviljelijä saa tietoa kasvukauden edistymisestä ja sadon oletetusta valmistumisajankohdasta. Näin viljelijä voi esimerkiksi optimoida lannoitus- ja sadonkorjuuajankohtia.

Avaruusteknologian sovellukset tulevat tulevaisuudessa yleistymään myös muilla toimialoilla. Erityisesti henkilökohtaiseen paikannukseen liittyvien markkinoiden uskotaan kasvavan vahvasti. Avaruussatelliiteista saatavien tietojen jakaminen avoimeen käyttöön voi avata yrityksille täysin uusia mahdollisuuksia ja markkinoita. SAP HANA kykenee käsittelemään valtavia määriä Euroopan Avaruusjärjestön satelliittien keräämiä maapallon havainnointietoja.

Kilpailun voittaneilla joukkueilla on mahdollisuus päästä mukaan Euroopan Avaruusjärjestön yrityshautomoon sekä SAP:n Startup Focus -ohjelmaan, joka tukee nuoria yrittäjiä maailmanlaajuisesti. Ohjelmassa on tällä hetkellä mukana 1 810 start-upia ja yli 135 validoitua sovellusta 57 maasta.

Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen

• Talous, rahoitus