Tiedote -

Jääkiekon SM-liigan ja SAP:n koodauskilpailun voitti fanidatan yhdistävä Tiimfy-sovellus

Jääkiekon SM-liiga ja ohjelmistoyhtiö SAP osallistuivat Ultrahack 2015 -tapahtumaan järjestämällä SAP Sports & Fan Experience -sovelluskehityshaasteen, jossa etsittiin uusia tapoja hyödyntää teknologiaa ja dataa fanikokemuksen kehittämiseksi. Kilpailun voitti Binster Oy:n joukkue Tiimfy-sovelluksellaan. Tiimfy kerää usean lajin ja joukkueen seurantaan relevantit tiedot, kuten kokoonpanot, pelaajat, pelit, liput, tilastot sekä sosiaalisessa mediassa käytävät keskustelut, yhtyeen helppokäyttöiseen palveluun.

Tuomariston mukaan Tiimfy sovellus osoittaa, että usean lajin ja joukkueen aktiiviseuranta ei vaadi hyppelemistä sovelluksesta toiseen, vaan fanikokemus pysyy tiukasti fokuksessa. Sovellus auttaa Liigaa seuraavia faneja muodostamaan entistä tiiviimmän yhteyden lempijoukkueen toimintaan ja menestykseen.

”Liigan näkökulmasta Ultrahack kilpailu oli hyvä osoitus siitä, miten jääkiekkopelistä kerättäviä tilastoja voidaan käyttää niin monilla uusilla tavoilla fanikokemuksen rikastuttamiseen”, toteaa Jääkiekon SM-Liigan vastaava tuottaja Juha Huhta.

”Oli todella rohkaisevaa nähdä, kuinka tuoreella ja aidosti fanilähtöisellä tulokulmalla voi saada uutta aikaan”, sanoo Business Innovation Architect Mikael Östman SAP Finlandista.

Kilpailua varten Jääkiekon SM-liiga antoi sovelluskehittäjille pääsyn Liigan jääkiekko-otteluiden laajaan tilastodataan avaamalla järjestelmien API-rajapinnat. Vastaavasti SAP tarjosi kehittäjille SAP HANA Cloud -teknologia-alustan työkaluineen sekä mentorointia sovellusten kehitykseen. Kilpailuun osallistuvien joukkueiden tehtävänä oli kehittää uudenlaisia, dataa hyödyntäviä palveluja jääkiekkofanien käyttöön. Niiden tuli edistää kannattajien sitoutumista joukkueeseen paremman ja syvemmän fanikokemuksen kautta. Sovellusten tuli olla myös käyttäjäkokemukseltaan erinomaisia ja niissä voidaan yhdistää dataa eri lähteistä, kuten otteludataa, sosiaalisen median dataa tai paikkatietoa.

Voittaja julkistettiin 8.11. koko viikonlopun kestäneen hackathon-loppukilpailun päätteeksi. Loppukilpailu järjestettiin Helsingissä ja siihen osallistui yli 100 joukkuetta. SAP Sports & Fan Experience oli osa Euroopan-laajuista Ultrahack 2015 -sovelluskehitystapahtumaa.

SAP on tehnyt pitkään yhteistyötä eri urheilulajien kanssa tuodakseen teknologian osaksi urheilua: koripallo (NBA), amerikkalainen jalkapallo (NFL), jääkiekko (NHL, Jokerit, San Jose Sharks, Tšekin jääkiekkomaajoukkue, Saksan jääkiekkoliiga DEL), jalkapallo (Saksan Jalkapalloliitto/maajoukkue, Bayern Munchen), tennis (naisten ammattilaiskiertue WTA) sekä purjehdus (Extreme Sailing, Suomen Purjehdusliiga/Suomen Purjehdus ja Veneily ry), autourheilu (Formula 1/ Mercedes McLaren).

• Tietokone, Televiestintä, IT

• pilvipalvelualusta
  • sap hana

Maailman johtava liiketoimintaratkaisujen toimittaja SAP auttaa kaikenkokoisia yrityksiä ja toimialoja toimimaan paremmin. Tukitoiminnoista kulmahuoneeseen, varastosta myymälään, pöytäkoneesta mobiililaitteeseen – SAP auttaa ihmisiä ja organisaatioita toimimaan tehokkaammin yhdessä ja hyödyntämään liiketoimintatietoa entistä paremmin. SAP:n sovellukset ja palvelut auttavat yli 296 000 asiakasta yli 130 maassa toimimaan kannattavasti, uudistumaan jatkuvasti ja kasvamaan kestävästi. Lisätietoja www.sap.com ja www.sap.com/finland