Marika Auramosta uusi SAP:n Pohjoismaiden ja Baltian toimitusjohtaja

Liiketoimintaratkaisujen toimittaja SAP on nimittänyt Marika Auramon, 51, uudeksi Pohjoismaiden ja Baltian toimitusjohtajakseen. Marika on ensimmäinen suomalainen tässä asemassa SAP:lla. Hän on viimeksi työskennellyt operatiivisena johtajana SAP:n Database and data management -yksikössä (Tietokanta ja tiedonhallinta) USA:ssa. Marika seuraa tehtävässä Martin Schirmeriä, joka johti menestyksekkäästi SAP:n Pohjoismaiden ja Baltian organisaatioita maaliskuusta 2016 lähtien. Hän palaa perheensä luo Etelä-Afrikkaan omasta toiveestaan.

It-toimialan ja SAP:n lisäksi Marika tuntee hyvin Pohjoismaiden ja Baltian alueet. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus strategisissa johtotehtävissä sekä ratkaisu- ja teknologiamyynnin johdossa.

Aiemmin Marika johti EMEA-alueen (Eurooppa, Lähi-itä, Afrikka) palvelutoimialaa, johon kuuluivat muun muassa Matkustus & Kuljetus, Yrityspalvelut, Suunnittelu & Rakennus sekä Media. Hänellä on ollut myös lukuisia muita johtotehtäviä SAP:lla. Palvelujohtajana SAP:n Suomen organisaatiossa hän hallinnoi useita asiakkaiden suuria transformaatioprojekteja. Myöhemmin Suomen maajohtajana hän auttoi yrityksiä valmistautumaan digitaaliseen aikakauteen. SAP:n Pohjoismaiden innovointijohtajana (myynti) ja myöhemmin EMEA-alueen Tietokanta ja analytiikka -yksikön johtajana hän puhui innokkaasti datan ja analytiikan puolesta uutena vahvana kilpailutekijänä yrityksille. Nyt Marika palaa pohjolaan viimeisimmästä globaalista positiostaan operatiivisena johtajana USA:ssa.

”Koskaan ei ole ollut niin hyvä aika kuin nyt johtaa SAP:n Pohjoismaiden ja Baltian alueita. SAP asettaa uusia standardeja sille, miten liiketoiminta saadaan vauhtiin uusilla älykkäillä ratkaisuilla mahdollisimman nopeasti ja matalimmalla mahdollisella riskillä”, sanoo Marika Auramo. ”Aloitan innolla työssä, jossa voin muovata uusia kokemuksia SAP:n asiakkaille ja kumppaneille, mutta myös omistautuneille työntekijöillemme. Tämä on ilman muuta prioriteettini numero yksi: varmistaa, että erikokoiset ja eri toimialoja edustavat yritykset saavat meiltä parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen – lähtien digitaalisen strategian kehittämisestä arvon tuottamiseen ihmisille ja liiketoiminnalle”, Marika jatkaa.

Marika aloitti uransa it-alalla 1990-luvulla. Hän valikoitui Pohjoismaiden toimitusjohtajan tehtävään laajalla innovointi- ja henkilöjohtamisen osaamisellaan. Hän palaa Suomeen aikana, jolloin useimmat yritykset alueella alkavat innovoida avoimesti ja määritellä uudelleen liiketoimintaansa älykkään yrityksen soveltamilla ratkaisuilla. Yritykset haluavat hyötyä uusista teknologioista kuten tekoäly, koneoppiminen, lohkoketjut, esineiden internet ja edistynyt analytiikka. SAP on tehnyt isoja muutoksia ratkaisuvalikoimassaan ja asiakasstrategiassaan viime vuosien aikana. Nyt yritys kasvaa voimakkaasti kaikilla liiketoiminta-alueilla, alustoilla ja verkoissa sekä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Pohjoiset alueet ovat usein etujoukoissa it-lähtöisten innovaatioiden omaksumisessa Euroopan markkinoilla ja jopa maailmanlaajuisesti.

Marika luo SAP:n strategialle suunnan yhdessä alueen lähes 800 työntekijän kanssa ja auttaa yrityksiä muuntumaan älykkäiksi. Marika raportoi Brian Duffylle, SAP EMEA Northin aluejohtajalle.

• Talous, rahoitus

• baltia
  • pohjoismaat
  • toimitusjohtaja