Tiedote -

NHL ja ohjelmistoyhtiö SAP yhteistyöhön - jääkiekkofaneille luvassa lisää dataa peleistä ja pelaajista

Pohjois-Amerikan jääkiekon ammattilaissarja National Hockey League (NHL) ja ohjelmistoyhtiö SAP ovat sopineet pitkäaikaisesta yhteistyöstä, jonka tavoitteena on tarjota jääkiekkofaneille entistä paremmat työkalut NHL:n keräämän peli- ja pelaajastatistiikan käyttöön NHL.com -portaalissa.

NHL:n ja SAP:n kehittävät portaalia vaiheittain seuraavien vuosien aikana. Yhteistyön ensimmäisen vaiheen tulokset ovat jo nyt nähtävillä NHL.com -portaalin uuden ulkoasun, tehokkaamman olemassa olevan tilastotiedon käsittelyn ja visuaalisuuden muodossa. Käyttäjä voi muun muassa hyödyntää sellaista NHL:n tietokantojen dataa, jota ei ole aikaisemmin annettu käyttöön tai jota ei ole ollut teknisten syiden vuoksi mahdollista käyttää. Tilastotietojen avulla jääkiekkofani voi nyt itse tehdä erilaisia historiallisia tai tulevaisuutta ennustavia analyysejä joukkueista, yksittäisistä pelaajista tai otteluista.

NHL.com/Stats -sivuston seuraavat kehitysvaiheet sisältävät mm. datan kehittyneen suodattamisen, ennustetyökalun playoffeja varten, joukkueen voimaindeksin sekä historiatiedon integroinnin lähtien aina NHL:n ensimmäiseltä kaudelta 1917-18.

"Ensimmäistä kertaa jääkiekkofani voi verrata pelaajia eri sukupolvien ja aikakausien välillä aina vuoteen 1917 saakka", sanoo NHL:n operatiivinen johtaja John Collins.

Yhteistyö SAP:n kanssa mahdollistaa NHL:n keskittymisen tärkeimpään eli fanien kokeman elämyksellisyyden kehittämiseen. Digitaalisuudella on merkittävä rooli olemassa olevien kannattajien kokeman palvelun parantamisessa mutta myös uusien kannattajien houkuttelemisessa jääkiekon pariin.

"Jääkiekko on erittäin nopea urheilulaji, minkä vuoksi moni pelin yksityiskohta jää katsojalta huomaamatta. Voimme nyt yhdessä SAP:n kanssa tarjota faneille uudenlaisen näkymän peliin ja sen yksityiskohtiin. Tämä parantaa jääkiekkoelämystä entisestään", Collins jatkaa.

NHL hyödyntää portaalinsa taustalla SAP:n reaaliaikaisen tiedonkäsittelyn mahdollistavaa SAP HANA Enterprise Cloud -pilviteknologiaa, joka pystyy sekunneissa analysoimaan ja visualisoimaan suuria määriä dataa.

SAP on tehnyt pitkään yhteistyötä eri urheilulajien kanssa tilastotietojen käsittelyn alueella: koripallo (NBA), amerikkalainen jalkapallo (NFL), jalkapallo (Saksan Jalkapalloliitto/maajoukkue), tennis (naisten ammattilaiskiertue WTA) sekä purjehdus (Extreme Sailing).

• Talous, rahoitus

• sap hana enterprise cloud

Maailman johtava liiketoimintaratkaisujen toimittaja SAP auttaa kaikenkokoisia yrityksiä ja toimialoja toimimaan paremmin. Tukitoiminnoista kulmahuoneeseen, varastosta myymälään, pöytäkoneesta mobiililaitteeseen – SAP auttaa ihmisiä ja organisaatioita toimimaan tehokkaammin yhdessä ja hyödyntämään liiketoimintatietoa entistä paremmin. SAP:n sovellukset ja palvelut auttavat yli 282 000 asiakasta yli 130 maassa toimimaan kannattavasti, uudistumaan jatkuvasti ja kasvamaan kestävästi. Lisätietoja www.sap.com ja www.sap.com/finland

Taina Kaitala