SAP:n teknologia jälleen mukana Suomen Purjehdusliigassa kesällä

Suomen Purjehdusliigan uusi kilpailukausi käynnistyy 27. toukokuuta ja SAP on jälleen mukana teknologiakumppanina. SAP varustaa kilpaveneet SAP Sailing Analytics -teknologiaratkaisulla, jonka avulla katsojat voivat seurata kilpailuja reaaliaikaisesti verkossa ja joka auttaa kilpapurjehtijoita parantamaan suoristustaan.

Saksasta alkunsa saanut purjehdusliiga on levinnyt vahvasti muihin Pohjoismaihin ja jopa Yhdysvaltoihin saakka. Kilpailut purjehditaan lyhyillä radoilla lähellä rantaa, jolloin yksittäisen kilpailun pituus on sääolosuhteista riippuen vain 10-15 minuuttia. Tämä tekee kilpailumuodosta varsin yleisöystävällisen ja vauhdikkaan seurattavan. Voittajajoukkue saa palkinnoksi paikan kansainväliseen Champions Leagueen. Viime vuonna Suomen Purjehdusliigan voiton vei helsinkiläinen Nyländska Jaktklubben.

”SAP on tärkeä yhteistyökumppani Suomen Purjehdusliigalle, sillä SAP auttaa meitä tuomaan osakilpailut lähemmäs katsojaa huipputeknologian avulla. Uskomme tämän lisäävän yleisön kiinnostusta Purjehdusliigaa kohtaa ja tuovan myös uusia seuraajia purjehduksen pariin”, sanoo Suomen Purjehdusliigan projektijohtaja Gedi Lindahl.

”SAP auttaa osaamisellaan Suomen kilpapurjehdusta ottamaan käyttöön digitaalisuuden tarjoamat hyödyt. Uuden teknologian avulla kilpailut voidaan tuoda lähemmäksi katsojaa, mikä varmasti lisää purjehduksen suosiota Suomessa. Langattomien päätelaitteiden ansiosta kilpailujen seuraamisesta tulee helppoa ja paikasta riippumatonta”, sanoo Antti Soini SAP Finland Oy:stä.

Reaaliaikaista dataa katsojille

Suomen Purjehdusliigan kilpapurjeveneet varustetaan sensoreilla, jotka yhdessä paikkatiedon ja muun mittausdatan avulla tarjoavat purjehtijoille arvokasta tietoa, kuten veneen sijainnin, keskinopeuden, jäljellä olevan kokonaismatkan sekä purjehdusetapin aikaerot muihin kilpailijoihin nähden. SAP Sailing Analytics -ratkaisu analysoi ja visualisoi kaiken datan välittömästi ja antaa purjehtijalle kuvan siitä, kuinka parantaa purjehdusstrategiaa ja venekunnan tiimityötä seuraavalla etapilla.

Ratkaisu myös tarjoaa purjehduskilpailujen katsojille, medialle ja selostajille työkalut kilpailujen suoraan seuraamiseen. Merellä tapahtuvaa kilpailua voi nyt seurata live-analytiikan, 3D-visualisoinnin ja reaaliaikaisen datan avulla sekä mobiilisti että tietokoneen ruudulta. SAP tarjoaa suoraa kilpailuseurantaa osoitteessa www.sapsailing.com .

SAP Sailing Analytics -ratkaisua käyttävät mm. Saksan, Tanskan ja Norjan purjehdusliitot sekä SAP:n Extreme Sailing -purjehdusjoukkue.

Katso lyhyt (1:44 min) video, kuinka SAP Sailing Analytics toimii.

Ensimmäinen osakilpailu Maarianhaminassa

Ensimmäinen osakilpailu purjehditaan Maarianhaminassa 27. –29. toukokuuta. Maarianhaminan jälkeen liiga jatkuu Kuopiossa 18.–19. kesäkuuta. Lahdessa kilpaillaan 6.–7. elokuuta. Liiga huipentuu Raumalle 20.–21. elokuuta.

Tänä vuonna kilpailuun osallistuvat joukkueet ovat: Airisto Segelsällskap (ASS), Borgå Segelsällskap (BSS), Esbo Segelförening (ESF), Helsingfors Segelklubb (HSK), Helsingfors Segelsällskap (HSS), Kuopion Pursiseura (KuoPS), Lahden Purjehdusseura (LPS), Nyländska Jaktklubben (NJK), Turun Pursiseura (TPS), Wasa Segelförening (WSF), Ålandska Segelsällskapet (ÅSS).

Lisätietoja:

Gedi Lindahl,projektijohtaja, Suomen Purjehdusliiga

050 523 1852, gedi.lindahl@spv.fi

• Tietokone, Televiestintä, IT

• purjehdus
  • kumppani

Maailman johtava liiketoimintaratkaisujen toimittaja SAP auttaa kaikenkokoisia yrityksiä ja toimialoja toimimaan paremmin. Tukitoiminnoista kulmahuoneeseen, varastosta myymälään, pöytäkoneesta mobiililaitteeseen – SAP auttaa ihmisiä ja organisaatioita toimimaan tehokkaammin yhdessä ja hyödyntämään liiketoimintatietoa entistä paremmin. SAP:n sovellukset ja palvelut auttavat yli 310 000 asiakasta yli 130 maassa toimimaan kannattavasti, uudistumaan jatkuvasti ja kasvamaan kestävästi. Lisätietoja www.sap.com ja www.sap.com/finland