Tunnetko jo lootusjuuren, chinese yamin, longaanin tai mangostanin?

Kaukoitään matkaaville paikallinen ruokakulttuuri tarjoaa herkullisia makuelämyksiä ja ruokia. Matkan jälkeen kotona on ihana muistella lomaa ja kokata samoista raaka-aineista ruokia, ja samalla palata hetkeksi lomatunnelmiin. Kiinalainen uusi vuosi on innostanut Satotukku Oy:tä tuomaan maahan juhlaan sopivia eksoottisia hedelmiä ja vihanneksia. Muutamaan tulokkaaseen on syytä tutustua hieman tarkemmin.

Kiinalaista uutta vuotta vietetään kiinalaisen kuukalenterin mukaan. Ilotulitukset, leijona- ja lohikäärmetanssit, laulu ja musiikki kuuluvat juhlaan. Tuleva vuosi on koiran vuosi kukon vuoden jäädessä taakse.

Lootusjuuri

Ruoanlaitossa lootuksesta käytetään sen kasvava maajuuri. Juureksen kuori on tumma, malto vaalea ja reikäinen. Kun juuren palat leikataan irti toisistaan ja kuoritaan, ne tulee käyttää parin päivän sisällä, sillä kuorittu lootusjuuri tummuu hyvin nopeasti. Maultaan lootusjuuri on miedon makea ja rakenteeltaan rapea. Lootusjuurta syödään juuri uuden vuoden aikaan makeana herkkuna, mutta se sopii mainiosti keittoihin ja maistuu upealta rapeaksi friteerattuna. Juurta säilytetään kuten perunaa.

Chinese Yam / Shan Yao

Suosittua aasialaista juuresta käytetään muiden juuresten tapaan wokeissa ja muissa kuumennettavissa itämaisissa ruuissa. Terveellisen kiinalaisen juuren uskotaan auttavan moniin sairauksiin. Maultaan juuri on mieto, raikas ja rakenteeltaan rapea. Kuori ja viipaloi juuri ohueksi, kiehauta nopeasti ja anna kuivahtaa. Viipaleet lisätään keittoihin tai wok-ruokiin.

Longaani

Litsin ja rambutanin sukulainen longaani on mehukas, hedelmäinen ja miedon makea. Hedelmä on pieni, vain muutaman sentin läpimitaltaan. Hieman rosoinen ruskea kuori irtoaa helposti ja paljastaa läpikuultavan hedelmälihan, jonka sisällä on suurehko siemen. Longaanista syödään vain hedelmäliha ja se nautitaan sellaisenaan.

Mangostani

Ulkokuoreltaan tumman lilan tai punaisen väristä mangostania useat pitävät tropiikin hedelmistä maukkaimpana. Sen maku onkin aromikkaan hienostunut ja makea. Nahkamaisen paksun kuoren alla on valkoinen mehukas hedelmäliha, jonka lohkot irtoavat helposti hedelmän ollessa parhaimmillaan. Yhden lohkon sisällä on mantelin makuinen siemen, jonka voi syödä. Mangostanissa on useita terveysvaikutuksia. Jotta hedelmäliha säilyisi ehjänä, puolita mangostani veitsellä hedelmälihaan asti ja pyöräytä käsin auki. Mangonstanin voi nauttia sellaisenaan tai lisätä jälkiruokiin.

• Ruoka, juoma

• kiinalainen uusivuosi
  • ruoka
  • elintarvikkeet
  • kaukoitä
  • vihannekset
  • hedelmät

Satotukku Oy on tunnettu ja yksi Suomen suurimmista vihannes- ja hedelmätukkutoimijoista. Parhaat sopimusviljelijät kotimaassa ja ulkomailla, tuotteiden laatu, katkeamaton kylmäketju, asiantunteva ostotoiminta ja asiakaspalvelu ovat toimintamme kulmakiviä.

Satotukku tuntee hedelmät ja vihannekset yli 50 vuoden kokemuksella. Olemme ajan tasalla uutuuksista sekä trendeistä ja toimimme edelläkävijänä luomutuotteissa. Olemme tutustuttaneet asiakkaat ja kuluttajat vuosien kuluessa moniin uusiin tuotteisiin maailmalta. Tarjoamme verkkosivuillamme myös hyödyllistä tietoa ja maukkaita reseptejä vihannes- ja hedelmäosaston tuotteista.

www.satotukku.fi

Maarit Riikonen