Analytiikka auttaa ennakoimaan huoltotoimia – etunoja tuo energiansäästöä Lahden Taloille

• Lahden Talot on valinnut Schneider Electricin kiinteistökantansa etähallintapalvelun tuottajaksi.
  • Schneiderin ohjelmisto seuraa talotekniikkaa ympäri vuorokauden, havaitsee mahdolliset viat nopeasti ja antaa toimenpide-ehdotuksia.
  • Analytiikan ansiosta viat päästään korjaamaan kerralla nopeammin, mikä tuo säästöjä energia- ja ylläpitokuluihin.

Espoo, 31.3.2020 – Lahden Talot päivittää kiinteistöjensä talotekniikan seurannan. Hankkeessa Lahden Talojen koko kiinteistökanta liitetään etähallintapalveluna toteutettavaan seurantaan ja analytiikkaan. Lahden Talot -konsernilla on tällä hetkellä reilut 7 300 asuntoa.

Etähallintapalvelun tuottaa Schneider Electric, jonka EcoStruxure Building Advisor Analytics -palvelu tuo tehoa kiinteistönhallintaan analytiikan avulla.

– Kun kaikki kiinteistöt on liitetty analytiikkaan, pilvipohjainen ohjelmisto seuraa jokaista taloa ympäri vuorokauden. Ohjelmisto nostaa esille kehitysideoita ja havaitsee muun muassa vikaantuneet laitteet paljon aiemmin kuin ihminen, kertoo Solution Sales Manager Henri Vartiainen Schneider Electriciltä.

Jatkossa myös uudisrakentamiskohteet liitetään kiinteistönhallinnan ohjelmistoon automaattisesti.

–Lahden keskustassa vuokra-asuntojen kysyntä kasvaa jatkuvasti. Vuoden 2020 aikana on suunnitteilla useita uudisrakennuskohteita sekä keskusta-alueelle että muualle Lahteen, Lahden Talojen toimitusjohtaja Jukka Anttonen toteaa.

Analytiikkaratkaisut tukevat CO2-päästöjen vähentämistä

Kun mahdolliset ongelmat huomataan hyvissä ajoin, kiinteistönhallinnan optimoinnista kertyy säästöä muun muassa energiankulutuksen vähenemisen kautta. Analytiikkapalvelu myös priorisoi havaittavia ongelmia niiden euromääräisen suuruuden perusteella.

– Analytiikka havaitsee esimerkiksi vuotavat lämmitys- ja jäähdytysventtiilit heti, jolloin ajoissa tehty korjaustoimenpide säästää sekä energiaa että pienentää hiilidioksidipäästöjä, Vartiainen sanoo.

Lahden Talot on kehitys- ja investointiohjelmassaan sitoutunut vähentämään CO2-päästöjään. Schneider Electricin liiketoimintajohtaja Tuomas Qvick pitää Lahden Talojen toimintaa erinomaisena esimerkkinä siitä, mitä valveutunut ja aktiivinen kiinteistönomistaja voi tehdä CO2-päästöjen vähentämiseksi kiinteistöhuollon optimoinnilla.

– Lahden Talot on julkisella sektorilla kiistaton suunnannäyttäjä. Suomen kiinteistökannassa on valtavasti hyödyntämätöntä tehokkuuspotentiaalia, sillä kunnat, kaupungit ja valtio omistavat lähes 60 000 kiinteistöä. Jos kaikki Suomen kunnat toimisivat Lahden Talojen tavoin, energiansäästön ja päästöjen vähenemisen kautta tuleva vaikutus olisi kansantaloudellisestikin merkittävä, Qvick korostaa.

Talotekniikan optimointi parantaa asumisviihtyvyyttä

Lahden Talot tarjoaa kohtuuhintaista ja laadukasta vuokra-asumista eripuolilla Lahtea. Kiinteistöjen talotekniikan toiminnan tarkkailu etäyhteyden avulla vaikuttaa myös asukkaiden asumisviihtyvyyteen.

– Talotekniikan optimointi vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi sisäilman laatuun. Toisaalta asukas ei monestikaan ehdi edes huomata, että kiinteistössä on jokin vika, kun se on jo korjattu.

Myös Lahden Talojen isännöintipäällikkö Matti Koskinen antaa arvoa huoltotoimien ennakoimisesta kertyville hyödyille.

– Asukkaiden asumisen laatu on meille ykköstavoite. Uusimman teknologian mukaisen kiinteistönhallintajärjestelmän myötä vikatilanteisiin voidaan jatkossa reagoida aiempaa nopeammin, Koskinen sanoo.

Tuomas Qvick, Liiketoimintajohtaja, Schneider Electric

tuomas.qvick@se.com

• Talous, rahoitus

Me Schneider Electricillä uskomme, että energian saatavuus ja digitalisaation edut kuuluvat ihmisen perusoikeuksiin. Meidän tahtotilamme on, että jokainen saa vähemmällä aikaan enemmän, ja että "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki.

Haluamme vapauttaa avoimen, globaalin ja innovatiivisen yhteiskunnan loputtomat mahdollisuudet, jotka vastaavat arvojamme: merkityksellisyyttä, monimuotoisuutta ja vaikutusmahdollisuuksien kasvamista.