Pohjanmaa-talo viimeisteltiin tyyliin sopivilla valokatkaisijoilla ja pistorasioilla

Tarkkaan valitut valokatkaisijat ja pistorasiat viimeistelevät kodin suunnittelun yksityiskohtia myöten. Suunnittelutyössä tärkeintä on ottaa huomioon asiakkaan toiveet ja tarpeet. Sähköjä suunniteltaessa ammattilainen kiinnittää huomionsa sisustuksen lisäksi talon yleisiin kulkuväyliin ja sen toimivuuteen. Sisustussuunnittelija Helena Karihtala teki Asuntomessujen Pohjanmaa-talosta kodin.

Seinäjoen asuntomessujen pohjalaiskortteliin nousi uusi versio perinteisestä, kaksifoonisesta pohjalaistalosta, nimeltään Pohjanmaa. Ennakkoon jo paljon suosiota saanut talo haluttiin päivittää tämän päivän arjen vaatimuksia vastaavaksi. Messukodin mustavalkoisessa sisustuksessa vanha yhdistyy kotoisasti moderniin.

”Sisustus sai ideansa perinteisestä pohjalaistalosta, mutta nykyaikaisesti rakennettuna. Talon arkkitehtuuri pitää aina huomioida sisustusta mietittäessä. Pohjanmaa-talon sisustuksen halusin tehdä pohjalalaishenkeä kunnioittaen, mutta nykyaikaisesti, tämän päivän twistillä”, Helena Karihtala, Pohjanmaa-talon sisustussuunnittelija kertoo.

Messukohteen suunnittelu poikkeaa normaalista sisustussuunnittelusta, sillä tila on yleisölle avoin ja suunnitteluvaiheessa kohteella ei ole välttämättä vielä omistajaa. Pohjanmaa suunniteltiin kuvitteellisesti viisihenkiselle perheelle, johon kuuluu myös pieni koira.

Messukohteissa käy paljon katsojia. Suunnittelijana haluan, että sisustus herättää tunteita ja ajatuksia, ja toki myös ihastusta messukävijöissä. Silloin täytyy uskaltaa tehdä jotain rohkeaa, mutta kuitenkin sellaista, että se istuu suomalaiseen sisustamiseen. Jonkun on voitava myös kokea talo omakseen”, Karihtala sanoo.

”Talo ei kuitenkaan ole vain näyttelytila, vaan se on suunniteltu perheen kodiksi. Sen huomaa siitä, että tavaraa on kuin normaalikodin muuttokuormassa. Elämän pitää näkyä talossa, mutta kohteessa on oltava tarpeeksi väljää, jotta messukävijät pääsevät liikkumaan”, Karihtala jatkaa.

Suunnittelu on muutakin kuin huonekalujen hankintaa

”Suunnittelutyössä tärkeintä on ottaa huomioon asiakkaan toiveet ja tarpeet. Kaikki mitä suunnittelija tekee on oltava arjessa toimivaa, ei vain visuaalisesti kaunista. Suunnittelutyö on palveluammatti, jossa kuunnellaan asiakasta ja tehdään asiakkaan toiveiden mukaan”, Karihtala kertoo suunnittelutyöstä.

Kodin sähkösuunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin sisustuksen valinnan kanssa. Asiantunteva suunnittelija osaa valita kokonaisuuteen toimivat tuotteet ja ehdottaa ratkaisuja, joilla vältytään myöhemmin turhilta kuluilta ja muutostöiltä. Valojen ja pistorasioiden paikkojen valinnassa tulisi ottaa aina talon kulkuväylät huomioon. Toimivassa suunnittelussa on valaistuksessa ja pistorasioiden paikassa otettu huomioon luonnonvalon määrä, portaikot, kulkuväylät sekä siivoukseen liittyvät asiat, kuten silitys ja imurointi.

”Kodin pistokkeiden paikat on sellainen asia, mitä moni ei tule miettineeksi. Monesti sisustus ja ruokapöydän paikka ovat tärkeämpiä. Paikkojen valinnassa tulee miettiä miten kotona kuljetaan ja mennään. Pistorasioiden ja valokatkaisimien tulee olla loogisesti istutettu kaviouran mukaisesti, niin että valot on jouhevaa laittaa päälle. Pistorasioiden sijoittelu pitäisi miettiä samassa vaiheessa kun tehdään irtokalustussuunnitelmaa. Televisiota ei kannata miettiä kolmelle eri seinälle. Huolellinen suunnittelu tuo myös säästöä kustannuksissa, kun voidaan vähentää esimerkiksi kaapeloinnin määrää”, Karihtala toteaa.

Schneider Electricin Renova-tuotteet valikoituivat Pohjanmaa-taloon niiden mennyttä aikaa henkivän tyylin ja tumman värin mukaan. Pohjanmaa-talon värimaailmassa korostuu rohkea musta, jonka rinnalla on käytetty harmaata ja sävytettyä valkoista. Musta tuo särmikkyyttä ikkunoiden karmeissa, kattopalkeissa, listoituksissa ja valokatkaisimissa.

”Pistorasioiden ja valokatkaisimien valinnassa otan huomioon tietenkin niiden tyylin, mutta pyrin valitsemaan myös sellaisen sarjan, jonka avulla saa luotua toiminnallisesti eheän kokonaisuuden. Katkaisinsarjan on oltava riittävän laaja ja siitä on löydyttävä kaikki tarvittavat säädöt. Valokatkaisimet ja pistorasiat ovat sisustuselementti, jota voidaan korostaa tai niistä voidaan tehdä huomaamattomat. Valikoimaa on olemassa hyvin. Mustaa haluttiin tuoda ikkunoiden ja listojen lisäksi muuallekin, joten oli luontevaa että Renovan nostalgisen malliset, mustat valokatkaisimet noudattavat tätä samaa punaista lankaa”, Karihtala kertoo.

Asuntomessut alkavat Seinäjoella 8.7.2016.

Rakennuttaja: Kannustalo Oy
Messujen kohdenumero: 24
Talomallin suunnittelija: arkkitehti Kati Rasku
Kodin sisustus: sisustussuunnittelija Helena Karihtala
Sähköpistokkeet ja valokatkaisimet: Schneider Electric Renova
Lisää kuvia kohteesta löytyy osoitteesta: http://www.kannustalo.fi/messutalo-2016-pohjanmaa/
Lataa Renovan esite täältä: http://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=E1001102012
Kuvat: Kannustalo ja Valkoinen Harmaja -blogi

Median yhteyshenkilö

Schneider Electric
Ulla Poutiainen
ulla.poutiainen@schneider-electric.com

• renova

Schneider Electric on maailmanlaajuinen energianhallinnan ja automaation asiantuntija. Vuonna 2014 yrityksen liikevaihto oli 25 miljardia euroa. Yrityksemme yli 170 000 työntekijää palvelevat asiakkaita yli 100 maassa jaauttavat heitä hallitsemaan energiaansa ja prosessejaan turvallisesti, luotettavasti, tehokkaasti ja kestävästi. Yksinkertaisimmista kytkimistä aina monimutkaisiin toimintajärjestelmiin asti teknologiamme, ohjelmistomme ja palvelumme auttavatasiakkaitamme hallitsemaan ja automatisoimaan toimintojaan paremmin. Kytketyt teknologiamme uudistavat teollisuudenaloja, muuttavat kaupunkeja ja rikastuttavat elämiämme. Me Schneider Electricillä käytämme tästä sanontaa Life Is On.

Schneider Electricin verkkosivusto