Schneider Electric digitalisoi teollisuuden

Pohjoismaiden suurin teollisuuden ja teknologian tapahtuma Teknologia 2017 järjestetään
10–12.10.2017 Helsingin Messukeskuksessa. Schneider Electric esittelee osastollaan 6b99 erilaisia tapoja toteuttaa IIoT-ratkaisuja EcoStruxure-teknologia-alustan avulla. Yrityksen asiantuntijat kertovat, miten suomalaiset teollisuusyritykset voivat Schneiderin IIoT-ratkaisujen avulla luoda kilpailuetua verkkoon kytkettyjen tuotteiden ja palveluiden avulla.

Espoo, 5.10.2017 – EcoStruxure on Schneider Electricin avoin, edistyksellinen, esineiden internetiin yhdistetty järjestelmäarkkitehtuuri, joka tuo turvallisuuteen, luotettavuuteen, tehokkuuteen, kestävyyteen ja liitettävyyteen keskittyvää arvoa asiakkaille. EcoStruxure hyödyntää esineiden internetin, mobiliteetin, mittaamisen, pilvipalvelujen, analytiikan ja kyberturvallisuuden teknologioita tarjotakseen innovaatiota jokaisella tasolla, mukaan lukien kytkettävät komponentit, Edge-rajapinnat, sovellukset, analytiikka ja palvelut. EcoStruxure on otettu käyttöön yli 450 000 asennuksessa yli 9 000 järjestelmäintegroijan tuella, ja se on yhdistetty yli miljardiin laitteeseen. Teknologia-messuilla Schneider Electric esittelee EcoStruxure-alustan Machine-, Plant- ja Power -arkkitehtuureja.

”Haluamme Teknologia-tapahtumassa esitellä asiakkaillemme, miten he voivat IIoT-ratkaisuja rakentaessaan hyödyntää skaalautuvien ja esineiden internetiin liitettävien EcoStruxure-pohjaisten ratkaisujemme tarjoamia monipuolisia mahdollisuuksia omassa liiketoiminnassaan. Kaikki IIoT-liitettävyyden ominaisuudet löytyvät myös pienimmistä kenttälaitteistamme. Lisäksi esittelemme, miten testatut, helppokäyttöiset suunnittelutyökalumme helpottavat suunnittelijoiden työtä,” kertoo Marko Latvasalo, Schneider Electricin teollisuuden automaatiojärjestelmistä vastaava tuotepäällikkö.

Skaalautuvuutta suuriin ja kriittisiin laitoksiin sekä pieni- ja keskikokoisiin tuotantoyksiköihin

”Teollisuuslaitoksissa luotettavuus on ehdottoman tärkeää tuottavuuden ja toiminnan tehokkuuden varmistamiseksi. Lisäksi korkea tuottavuuden ja tehokkuuden taso voivat olla laajentumista tavoitteleville yhtiöille tapa mahdollistaa kasvu. Oleellisen datan, tiedon ja optimoinnin avulla teollisuuslaitokset voivat keventää laajentumisen vaatimia kustannuksia sekä kehittää uusia innovaatiomahdollisuuksia. Energiatehokkuutta parantavien liitettävien ratkaisujemme ja analytiikan ansiosta kustannusten optimointi on mahdollista koko teollisuuslaitoksen tai prosessin elinkaarella, mikä tarkoittaa asiakkaallemme mahdollisuutta saavuttaa merkittäviä resurssi- ja kustannussäästöjä myös tulevina vuosina,” sanoo Marko Latvasalo.

Analytiikan tuottamaa tietoa, työkaluja suunnitteluun ja huoltotoimintojen automatisointiin

Pienissä ja keskikokoisissa laitoksissa on usein rajallinen määrä paikalla olevaa henkilökuntaa. EcoStruxure Power -arkkitehtuuri tarjoaa yksinkertaisia pilveen perustuvia työkaluja huoltotoimintojen helppoa automatisointia varten. Lisäksi työkalujen avulla voidaan nopeasti suorittaa tarvittavia korjaavia toimenpiteitä sähkökatkon yhteydessä. EcoStruxure Plant-arkkitehtuurin avulla prosessiteollisuuden tuotannosta voidaan tehdä tehokkaampaa, turvallisempaa ja kannattavampaa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kerätyn datan hyödyntämistä reaaliajassa, työkuorman vähentämista ja riskien hallintaa. Kappaletavarateollisuuden laitevalmistajat puolestaan saavat nyt jo suunnitteluun ja koneiden rakentamiseen tukea EcoStruxure Machine-arkkitehtuurista.

”Liitettävät laitteet ja testatut arkkitehtuurit vähentävät tuotekehityksen kustannuksia. Koneen käyttäjät saavat ratkaisujemme avulla reaaliaikaista tietoa koneen toiminnasta paikasta riippumatta ja hyötyvät helppotajuisesta käyttöliittymästä. Lisäksi huoltotarpeiden ennakointi on nyt entistä helpompaa,” Marko Latvasalo summaa.

Schneider Electric julkistaa messuilla seuraavat tuoteuutuudet:

Teollisiin prosessisovelluksiin suunnattu Altivar Process -taajuusmuuttajasarja on markkinoiden ensimmäinen mallisto, johon on sulautettu älykkäitä palveluita. Tuoteperhettä täydentää muiden Schneiderin automaatiotuotteiden kanssa yhteensopiva, uusia IIoT-ratkaisuja varten suunniteltu ja webserverin sisältävä taajuusmuuttajasarja Altivar Process ATV980. Kyseessä on asiakkaiden pyynnöstä suunniteltu ja kehitetty uuden aikakauden kaappitaajuusmuuttaja, joka on samalla niin Low Harmonic- kuin verkkoon takaisinsyöttävä mallikin. Uusi 3-tasoinen teknologia mahdollistaa mm. pienemmät hukkatehot, pienemmän pääsyötön kuormituksen ja moottoreiden pidemmän käyttöiän lukuisten muiden hyötyjen lisäksi.

Myös Altivar Machine ATV340 -taajuusmuuttajasarja on suunniteltu vastaamaan älykkäiden koneiden uuden aikakauden haasteisiin. Sen asennus, käyttäjäystävällisyys ja käyttöönotto ovat optimoituja. Hallintatoiminnot ovat huippuluokkaa ja laitteen voi helposti liittää osaksi Schneiderin edistyneitä automaatiotoimintoja. Taajuusmuuttajasarjan merkittävin laitevalmistajille tarjoama etu on, että he voivat tarjota asiakkailleen entistä suorituskykyisempiä, tehokkaampia ja laadukkaampia koneita nopeammin ja edullisemmin.

Elektronisella kelalla ja laajalla toiminta-alueella varustetut TeSys D Green -kontaktorit parantavat lopputeollisuuden toimintojen tehokkuutta vähentämällä käytettyjen tuotenimikkeiden määriä ja ohjauksen luotettavuutta. Lisäksi ne vähentävät keskusten lämpöhäviöitä ja laitoksen energiakustannuksia sekä mahdollistavat teollisilla laitevalmistajilla suoran PLC-liitettävyyden 80A/37kW moottoritehoille saakka.

Compact NSXm tehokatkaisija on kustannustehokas, pienikokoinen ja monipuolisilla liitynnöillä varustettu tehokatkaisija sähkönjakeluun. Samasta runkorakenteestä löytyvät ratkaisut myös kansainvälisille OEM-valmistajille sekä moottorilähtösovelluksiin. Kaikki uudet tehokatkaisijat sisältävät turvallisen ja pitkäikäisen EverLink-liitännän ilman jälkikiritystarvetta.

Schneider Electricin Modicon OEM-logiikoille suunnatun SoMachine 4.3 -kehitysympäristön uusin versio tarjoaa työkalut ja keinot sujuvaan liitettävyyteen ja testaukseen harpaten näin kohti Industry 4.0:aa.

Suuritehoisiin pienjännitesovelluksiin suunnitellussa, digitaalisen ajan tarpeet huomioivassa Masterpact MTZ -ilmakatkaisijassa on integroituna alan tarkin energianmittaus, saumaton liitäntä etähallintajärjestelmiin ja käyttäjän älypuhelimeen sekä digitaalinen päivitysmahdollisuus sähkönjakelun tulevaisuuden muutoksiin kaikissa elinkaaren vaiheissa, ilman sähkönjalun häiriöitä.

Tervetuloa osastollemme 6b99 kuulemaan asiantuntijoiltamme, miten edistykselliset ratkaisumme mahdollistavat.

Lisätietoja tuotteista:

Jyrki Grönholm
Offer Manager, Power Breakers, Switching and Control
jyrki.gronholm@schneider-electric.com

Heikki Hietanen
Offer Manager, Machine Solutions
heikki.hietanen@schneider-electric.com

Marko Latvasalo
Offer Manager, Industrial Automation
marko.latvasalo@schneider-electric.com

Hashtagit: #teknologia17 #IoT #IIoT #energiatehokkuus #teollisuusautomaatio #kustannussäästö #EcoStruxure #InnovationatEveryLevel #LifeIsOn

• Tietokone, Televiestintä, IT