Schneider Electric esittelee Altivar Process -taajuusmuuttajat, jotka sisältävät sulautettuja palveluja teollisia sovelluksia varten

Espoo, 2.9.2014 — Globaali energianhallinnan asiantuntija Schneider Electric tuo Suomen markkinoille teollisiin prosessisovelluksiin suunnatun Altivar Process -taajuusmuuttajasarjan, jonka tehoalue on 0,75 kW – 1,5 MW. Altivar Process -taajuusmuuttajat ovat markkinoiden ensimmäiset taajuusmuuttajat, joihin on sulautettu älykkäitä palveluita.

Informaatioteknologiaa ja toiminnallista teknologiaa sisältävä Altivar Process tarjoaa lisäarvoa tuottavia palveluja vesihuolto-, öljy ja kaasu-, kaivannais- ja elintarviketeollisuudelle. Parannetun elinkaaren hallinnan ja optimoidun energiankulutuksen avulla yritykset voivat optimoida liiketoiminta- ja teollisuusprosessejaan.

”Palveluja sisältävät taajuusmuuttajat ovat enemmän kuin pelkkiä taajuusmuuttajia. Tavanomaisten moottorin ja sovelluksen ohjaamiseen tarkoitettujen toimintojen lisäksi ne tuottavat käyttäjälle koko liiketoimintaa vauhdittavia palveluja. Palveluja sisältävä taajuusmuuttaja istutetaan käyttäjän sovellusarkkitehtuuriin, jolloin sen avulla voidaan optimoida liiketoiminnan suorituskykyä, parantaa kokonaishyötysuhdetta ja pienentää kokonaiskustannuksia. Siksi Altivar Process on hyvä esimerkki siitä, miten asioiden internet vaikuttaa teolliseen maailmaan”, sanoo Jukka Karhu, Schneider Electricin teollisuudelle suunnatuista tuotteista vastaava johtaja.

Liiketoiminnan suorituskyvyn optimoiminen
Altivar Process -taajuusmuuttajan edistyksellinen järjestelmän ja laitteiston kunnonvalvonta varmistaa, että sovellukset toimivat aina parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Perinteisiin taajuusmuuttajiin verrattuna Altivar Process pienentää kustannuksia jopa kahdeksan prosenttia, sillä se tunnistaa välittömästi hyötysuhteen poikkeamat optimitasosta ja valvoo moottorin tehoa erittäin tarkasti (<5 %). Valvontatietojen perusteella automaatiojärjestelmä pystyy heti säätämään sovellusten toimintaa ja siten minimoimaan negatiiviset kustannusvaikutukset. Toisin kuin perinteiset taajuusmuuttajat Altivar Process pienentää prosessin seisokkiaikaa 20 prosentilla ennustavan, ennakoivan kunnossapidon ja innovatiivisen, helposti ymmärrettäviä kaavioita hyödyntävän käyttöliittymän ansiosta.

Läpinäkyvä prosessi ja tosiaikaista älykkyyttä
Arkkitehtuurin ja liiketoimintajärjestelmät täysin integroiva Altivar Process visualisoi prosessin ja tarjoaa pääsyn rikastettuun tietoon sekä tehtaan että investointihyödykkeiden tasolla. Sulautettu Ethernet-verkko ja edistykselliset web-palvelimet tarjoavat yhtenäisen ja suojatun pääsyn tietoon milloin ja mistä tahansa. Sulautetun web-palvelimen avulla käyttäjät voivat valita, mitä tietoja he haluavat nähdä ja tallentaa (tiedonkeruu). Keskeisiä suoritustason mittareita ja hälytyksiä voidaan seurata automaattisesti. Lisäksi suorituskyvyn poikkeamista voidaan ilmoittaa automaattisesti järjestelmän hoitajille, jotta he voivat ylläpitää optimiprosessia tehokkaasti ja kannattavasti ennaltaehkäisevillä toimilla.

Ainutlaatuinen suunnittelu vähentää huollon tarvetta
Pienikokoinen, modulaarinen ja joustava Altivar Process on yhteensopiva kaikkien sovellusten kanssa. Se on helppo asentaa ja integroida sekä uusiin järjestelmiin että järjestelmien jälkiasennuksiin tai modernisointeihin. Kriittisiä sovelluksia varten suunniteltu Altivar Process yhdistää prosessin, sähköverkon ja asennuksen kokonaisuudeksi, joka vähentää huollon tarvetta ja kokonaiskustannuksia. Lisäksi laitteen pienikokoiset ja kevyet moduulit helpottavat varaosien varastonhallintaa ja lyhentävät korjausaikaa (laitetuulettimen vaihto onnistuu 5 minuutissa).

Jotta käyttäjät voivat edelleen helpottaa kunnossapitoa ja vianetsintää sekä lyhentää seisokkiaikaa ja pienentää siitä johtuvia kuluja, he pääsevät omilla mobiililaitteillaan käsiksi tekniseen dokumentaatioon ja tukeen sekä diagnostiikkatietoihin. Laitteen vikakoodeista luodulla dynaamisella QR-koodilla pääsee heti käsiksi laajaan tukimateriaaliin, joka auttaa ratkaisemaan ongelmatilanteet tehokkaasti paikan päällä. Lisäksi käyttäjä voi taajuusmuuttajiin merkittyjen QR-koodien avulla ottaa yhteyttä suoraan Schneider Electric asiakaspalveluun. QR-koodi tarjoaa käyttäjälle myös verkosta löytyvää tukimateriaalia.

Vihreä taajuusmuuttaja alusta loppuun
Altivar Process on ympäristöystävällinen ratkaisu vielä elinkaarensa päätyttyäkin, koska jopa 70 % sen komponenteista on kierrätettävissä. Laitteen ”Green Premium” -merkki ilmaisee, että tuote on eurooppalaisen RoHS-direktiivin ja REACH-säännösten mukainen. Altivar Process -taajuusmuuttajat ylittävät nykyisten säännösten vaatimukset ja auttavat täyttämään myös tulevat ympäristösäännökset.

Lisätietoja Altivar Process -taajuusmuuttajista kuten esimerkiksi virtuaalinen tehdaskierros, interaktiivinen e-kirja ja videoita: http://www.schneider-electric.fi/sites/finland/fi/tuotteet-palvelut/automaatio/altivar-speed-drives.page

Schneider Electric esittelee uuden sukupolven Altivar Process -taajuusmuuttajia Tekniikka-messuilla Jyväskylässä 3.-5.9.2014.

Jukka Karhu
Schneider Electric
Johtaja, teollisuusliiketoiminta
jukka.karhu@schneider-electric.com