Schneider Electric panostaa nuoriin lupauksiin Energy Generation Trainee -ohjelman avulla

Schneider Electricin globaali Energy Generation Trainee -ohjelma on ammatillinen lähtölaukaus teknisen alan nuorille lupauksille. Ohjelman pääpaino on työelämään integroitumisella ja oman alansa huippuosaajaksi kouluttautumisella, yhden vuoden aikana. Ohjelmaan vihittiin tänä vuonna viisi suomalaista.

Pohjoismaiden ja Baltian alueen kiintiöstä jopa viisi Energy Generation -harjoittelijaa on kaudella 2017–2018 suomalaisia. Eero Pehkonen, Henriikka Toikka, Tuomas Rokka, Sara Orre ja Elisa Anttila ovat taustaltaan sähkötekniikan insinöörejä ja diplomi-insinöörejä. Teknisen taustan lisäksi hakukriteerinä painotettiin valmiuksia ulkomailla tapahtuvaan tiimityöskentelyyn, tiivistä sitoutumista vuodeksi sekä innokasta asennetta.

”Trainee-ohjelmaan osallistuvien odotukset ovat korkealla ja innostus on tarttuvaa. Tämä on heille hieno mahdollisuus edetä vähitellen syvemmälle tulevaan ammattiinsa. Harjoittelijoita kiinnostaa se, miten tähän mennessä opittua voi hyödyntää ja toisaalta oppia vielä valtavasti lisää”, kuvaa harjoittelijoiden mentori ja esimies Veli-Matti Järvinen, Tekninen määrittely -yksiköstä.

Vuoden mittainen trainee-ohjelma alkoi syyskuussa kolmen kuukauden mittaisella intensiivisellä koulutus- ja perehdytysjaksolla Kööpenhaminassa, jonne kerääntyy harjoittelijoita useista eri maista. Syksyllä tehdään myös viikon pituinen koulutusmatka Ranskan Grenobleen.

Ulkomaanjaksojen jälkeen harjoittelijat palaavat kolmeksi kuukaudeksi kotimaihinsa keräämään kokemusta tulosvastuullisesta kentällä työskentelystä esimiehen ja heille osoitetun mentorin ohjauksessa. Kokemuksia ja opittuja taitoja reflektoidaan jälleen keväällä 2018 viikon mittaisella jaksolla Kööpenhaminassa. Trainee-ohjelman viimeiset kolme kuukautta harjoittelijat työskentevät kentällä ja profiloituvat oman osaamisalueensa erityisasiantuntijoiksi.

”Harjoittelijat työskentelevät Schneider Electricin Suomen organisaatiossa teknisen määrittelyn tiimissä, jonka tehtävänä on asiakaslähtöisen suunnittelun tukeminen yli liiketoimintarajojen. Vastaamme asiakkaan tai muun sidosryhmän määrittelemättömiin tarpeisiin, autamme asiakasta teknisen kokonaisuuden määrittelyssä sekä siinä, millä teknisillä ratkaisuilla eri toiminnallisuuksia voi toteuttaa kannattavalla tavalla. Lisäksi välitämme asiakkaille teknistä informaatiota erilaisissa koulutuksissa ja seminaareissa”, kertoo Järvinen.

”Energy Generation Trainee -ohjelma tarjoaa harjoittelijoille runsaasti tietoa yhtiömme tarjoamasta, EcoStruxure-perustaisista teknologiaratkaisuista, ja valmentaa heitä palvelemaan asiakkaitamme erinomaisesti.”

Hashtagit: #Energygenerationtrainee #InnovationatEveryLevel #EcoStruxure #LifeIsOn

• Koulutus