Schneider Electric toteutti Karjaan Puhelin Oy:lle konesalin energiatehokkuushankkeen

Espoo 5.5.2014 – Schneider Electric on toteuttanut Karjaan Puhelin Oy:lle energiatehokkuushankkeen avaimet käteen -periaatteella. Hankkeella säästetään energiaa, vähennetään hiilidioksidipäästöjä sekä parannetaan Karjaan Puhelimen Laaksokadulla sijaitsevan konesalin käyttövarmuutta. Nyt valmistuneiden muutostoimenpiteiden myötä konesalin hiilidioksidipäästöjä leikataan 42 tonnia vuodessa. Päästömäärä vastaa 6,4 kertaa maapallon ympäri ajavaa henkilöautoa. Kiinteistön sähkönkulutus vähenee noin 10 prosenttia ja lämmöntarve 30 prosenttia.

Schneider Electric tarkasteli hankkeessa IT-infrastruktuuria, kiinteistön energiatehokkuutta ja sisäolosuhteita yhtenä kokonaisuutena. Keskeisimpiä muutoksia oli siirtyminen öljylämmityksestä Tammisaaren Energialaitoksen tuottamaan, uusiutuvaan polttoaineeseen perustuvaan kaukolämpöön. Lisäksi Laaksokadun konesalin jäähdytyslaitteisto uusittiin, ja jäähdytyksessä syntyvä hukkalämpö otetaan talteen konttorin sisäilman esilämmittämiseksi. Kesällä jäähdytykseen voidaan tarvittaessa hyödyntää myös maakylmää.

Tehokkuuden parantumista ja energiansäästöä seurataan jatkuvasti, ja konesali-investoinnille on määritetty noin 7 vuoden takaisinmaksuaika.

”Tehokkuushankkeen myötä asiakkaillemme toimitetaan jatkossa entistäkin parempia tietoliikennepalveluja entistä pienemmällä energiankulutuksella. Näin kannamme edelläkävijänä kortemme kekoon Raaseporin matkalla kohti hiilineutraalia kuntaa”, kertoo Karjaan Puhelin Oy:n toimitusjohtaja Henrik Ekblom. ”Schneider Electricin kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta voimme nyt säästää energiaa, päästömme pienenevät ja tehokkuutemme paranee. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että projekti ja yhteistyömme on sujunut hyvin”, Ekblom jatkaa.

”Energiatehokkuuden ja toimintavarmuuden parantaminen 24/7 käytössä olevissa tiloissa on aina haastavaa, varsinkin kun samassa kiinteistössä on asuintiloja, toimisto- ja myymälätilaa sekä konesali.  Selvitimme nämä haasteet joustavaksi rakennetulla toimintamallilla ja hyvällä yhteistyöllä”, kertoo Jussi Kankaisto Schneider Electriciltä. ”Nyt kun varsinainen muutostyö on saatu valmiiksi ja kaikki on toimintakunnossa, päästään nauttimaan lopputuloksesta. Saavutettuja hyötyjä ovat varmemmin toimivat järjestelmät, tehokas konesalin jäähdytys, ilmainen lämmitysenergiaosuus ja pienentyneet energialaskut. Tilojen käyttäjien ja palvelukeskuksemme asiantuntijoiden tavoitteellisella yhteistyöllä syntyvät myös käytönaikainen optimointi ja käyttäjien tarpeiden mukaiset olosuhteet.”

Lisätietoja antavat:

Henrik Ekblom
Karjaan Puhelin
Sähköposti: henrik.ekblom@ktab.fi

Magnus Henriksson
Kiinteistöpäällikkö
Karjaan Puhelin
Sähköposti: magnus.henriksson@ktab.fi

Jussi Kankaisto
Solution Sales Manager
Energy & Sustainability Services
Schneider Electric