Schneider Electricin teettämän tutkimuksen mukaan yritykset ovat valmistautumattomia uuteen energiatalouteen

Schneider Electricin Green Biz Researchillä teettämästä, 236 yritystä kattavasta kyselytutkimuksesta ilmenee, että organisaatiot kokevat olevansa kilpailukykyisiä muuttuvalla energiakentällä, vaikka niiden toiminta ei tue tätä näkemystä. Esteitä luovat puutteet yhtenäisessä energiaan ja kestävään kehitykseen liittyvässä suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tiedonhallinnassa.

Schneider Electric julkaisi tammikuussa Davosissa järjestetyn World Economic Forumin yhteydessä tutkimuksen, jonka mukaan valtaosa vastaajayrityksistä kokee olevansa valmistautunut hajautettuun, hiilettömään ja digitalisoituun tulevaisuuteen, mutta suuri osa ei kuitenkaan ole tehnyt konkreettisia toimenpiteitä yhdenmukaistaakseen tai edistääkseen energia- ja kestävän kehityksen ohjelmiaan.

Tulokset selittyvät sillä, että valtaosa yrityksistä soveltaa yhä perinteisiä lähestymistapoja energianhallintaan ja ilmastotoimenpiteisiin. Lisäksi puutteellinen koordinointi hankintaan, kestävään kehitykseen ja operatiiviseen toimintaan keskittyvien osastojen välillä sekä riittämätön tiedon kerääminen ja jakaminen monimutkaistavat puutteita yritysten innovoinnissa.

Tutkimuksen keskeiset tulokset:

• 81 % vastaajista on toteuttanut energiatehokkuuteen liittyviä parannuksia tai suunnittelee tekevänsä sellaisia seuraavan kahden vuoden aikana. 75 % edistää vedenkulutuksen ja jätteen vähentämistä.
  • 51 % on toteuttanut tai aikoo toteuttaa uusiutuvaan energiaan liittyviä hankkeita.
  • Vain 30 % on soveltanut käytännössä tai suunnittelee aktiivisesti energian varastointia, mikroverkkoja tai yhdistettyä lämmön ja sähköntuotantoa – tai jonkinlaista teknologioiden yhdistelmää.
  • Vain 23 % on tehnyt tai suunnittelee lähitulevaisuudessa laativansa kysyntäjoustoon liittyvän strategian.

”Elämme valtavan murroksen aikaa sen suhteen, miten energiaa käytetään ja tuotetaan”, totesi Schneider Electricin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Jean-Pascal Tricoire. ”Lähes maailmanlaajuiseksi muodostunut ympäristösuojelutavoite on myönteinen asia, mutta eloonjäämiseen ja menestykseen vaaditaan muutakin kuin tietoisia kuluttajavalintoja. Yritysten täytyy osallistua aktiivisesti energia-alan kehittämiseen ja asettaa palaset kohdilleen energian tuottamisessa. Lisäksi yritysten on oltava vuorovaikutuksessa verkkojen, sähköntuottajien, kumppaneiden ja uusien tulokkaiden kanssa. Yritykset, jotka eivät toimi nyt, jäävät muista jälkeen.”

Tutkimuksen toteutti GreenBiz Report, ja sen tavoitteena oli selvittää, miten yritykset kehittävät energia- ja ympäristöstrategioitaan, keräävät ja jakavat tietoa ja koordinoivat eri yksiköidensä välillä. Kyselyn osallistujat koostuivat 11 eri segmentillä toimivista, energian ja kestävän kehityksen hallinnasta vastaavista ammattilaisista johtoportaasta hallituksen jäseniin ja yksittäisin vastaajiin.

Lue tutkimuksesta ja sen tuloksista lisää täältä.

Alkuperäinen englanninkielinen lehdistötiedote

• Energiakysymykset