Suomen suurin, ilmainen sähköauton latauspisteiden keskittymä aukesi Ideaparkiin

Lempäälän Ideaparkiin avautui lauantaina 11. elokuuta 20 latauspisteen ilmainen latausalue yhteensä 40 sähköautolle. Kyseessä on uudentyyppinen järjestelmä, joka muun muassa tasapainottaa sähkönsyötön portaattomasti suhteessa kysyntään. Ideaparkin latausalue on tiettävästi Suomen suurin latauspisteiden keskittymä. Alue vihittiin käyttöön Autoareenan avajaisten yhteydessä.

Schneider Electric toteutti älykkään latauspistejärjestelmän yhdessä Plugit Oy:n kanssa vastaten ensiluokkaisista latauslaitteistoista ja Plugitpuolestaan järjestelmäosaamisesta sekä käytönaikaisista palveluista. Kauppakeskus luotti kumppanusten pitkän linjan tekniseen osaamiseen.

”Schneider Electric oli yhdessä kumppaninsa kanssa selvä valinta Suomen suurimman latauspistekokonaisuuden toimittajaksi. Molemmilla yrityksillä on pitkä kokemus nopeasti kehittyvällä markkinalla. Ideapark investoi merkittävään sähköauton latauspisteiden kokonaisuuteen asiakkaiden toiveiden pohjalta. Ideaparkissa on luontevaa täydentää päivittäistä lataustarvetta – meillä viihdytään keskimäärin 3,5 tuntia kerrallaan ja olemme valtaväylien varrella, logistisesti sujuvassa kohdassa”, kuvaa Visa Vainiola, Ideaparkin kauppakeskusjohtaja.

Suuret latauspistekokonaisuudet lisääntyvät - kuormanhallinta keskiössä

Tulevaisuudessa tuotetaan yhä suurempia latauspisteiden kokonaisuuksia, joissa virransyötön riittävyys tulee turvata latauspisteisiin kytkeytyneiden autojen määrästä riippumatta - ja toisaalta välttyä virtapiikeiltä, jotka katkaisevat sähkönsyötön hallitsemattomasti.

Schneider Electric käyttää Lempäälässä kustannustehokasta ja skaalautuvaa teknologiaa, mikä turvaa latauspalvelun jatkuvuuden myös ruuhkatunteina, jolloin kysyntäpiikit ovat merkittäviä.

”Meidän on ratkaistava sähkönsyötön riittävyys myös silloin, kun 40 täyssähköautoa lataa yhtäaikaisesti lauantaisen kauppareissun aikana. Dynaamisen kuormanhallinnan avulla optimoidaan saatavilla olevaa kapasiteettia sen mukaan, kuinka monta autoa on kulloinkin kiinni latauspisteissä. Teknologia varmistaa myös sen, että energia jakautuu tasapuolisesti lataajien kesken”, kertoo Kim Långström, Partner-liiketoimintayksikön johtaja.

Teknologiaa hyödynnetään kaikissa suurissa Schneider Electricin latauspistekokonaisuuksissa.

Lisätietoja:https://www.schneider-electric.fi/evlink

Tiedustelut: https://www.plugit.fi

Kim Långström
Liiketoimintayksikön johtaja, Partner Business
Schneider Electric Finland Oy
kim.langstrom@schneider-electric.com

Topi Aaltonen
Myynti- ja markkinointijohtaja
Plugit Finland Oy
topi.aaltonen@plugit.fi

• latausalue
  • kuormanhallinta
  • sähkökuorma
  • latauspiste
  • sähköauton lataus
  • sähköauto
  • energia

Tietoa Plugit Finlandista
Plugit Finland Oy on vuonna 2012 perustettu sähköiseen liikenteeseen erikoistunut palveluyritys, joka tarjoaa asiakkailleen sähköautojen latausjärjestelmiä avaimet käteen -palveluna. Yrityksen asiakkaina on koko sähköisen liikenteen toimiala sidosryhmineen, aina yksittäisistä kuluttajista vähittäistavarakaupan suurimpiin toimijoihin. Plugitin vuoden 2017 liikevaihto oli 3,62 miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvua vuoteen 2016 tuli 126 %.