Syaani Meri -teoksessa lainehtii päivällä aaltoileva merinäkymä, mutta yöllä pintaan muodostuu merilevää muistuttava heijastus.  Kuva: Paula Lehtonen
Syaani Meri -teoksessa lainehtii päivällä aaltoileva merinäkymä, mutta yöllä pintaan muodostuu merilevää muistuttava heijastus. Kuva: Paula Lehtonen

SEB ja EMMA tuovat nykytaidetta Helsingin keskustaan

Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) ja EMMA - Espoon modernin taiteen museo ovat allekirjoittaneet sopimuksen kolmevuotisesta taideyhteistyöstä, jossa EMMAn kuratoima, museon uusien kokoelmateosten sarja esittäytyy SEB:n toimiston aulatilassa. Kokoelmateosten sarja koostuu useiden kotimaisten nykytaiteilijoiden tilausteoksista ja esillä on aina yhden taiteilijan esillepano kerrallaan. Teokset vaihtuvat puolivuosittain ja sarjan on kuratoinut Ingrid Orman.

Ensimmäisenä nähdään taiteilija Paula Lehtosen tilainstallaatio Syaani Meri, joka kuvaa Itämeren kahta puolta: kaunista ja jopa romanttista näkymää ja toisaalta yhtä ekologisesti maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Teos on koettavissa Eteläesplanadilta ja SEB:n aulasta käsin 24.10.2017 alkaen.

Taideyhteistyö käynnistyi SEB:n ja EMMAn yhteisistä intresseistä toimia oman ympäristönsä elävöittäjänä ja yhteiskuntaa koskettavien asioiden esiin nostajana ja ajatusten herättäjänä. Molempien toimintaa ohjaa dynaamisuus sekä ajatus siitä että luovuus, innovatiivisuus ja rohkeus nähdä maailma toisin silmin ovat avaintekijöitä paremman maailman rakentamisessa.

”Uusi toimistomme osoitteeessa Eteläesplanadi 18 on antanut meille mahdollisuuden näkyä ja viestittää roolistame pankkina ja yhteiskuntaan vaikuttavana toimijana aivan uudella tavalla”, taustoittaa SEB:n maajohtaja Marcus Nystén. ”SEB on perustamisesta lähtien tukenut yrittäjyyttä. Yhteistyössä EMMAn kanssa haluamme kiinnittää huomiota yrittäjähenkisyyden laajuuteen. Taiteilijat, kirjailijat ja muusikot ovat kautta aikojen kyenneet näkemään maailman toisenlaisin silmin sekä avaamaan tietäyhteiskunnan muutokselle ja kehitykselle. Me SEB:llä haluamme tukea tällaisia pyrkymyksiä kaikissa muodoissaan”.

”Dynaamisena ja perinteisen museotyön haastajana EMMA oli meille ensimmäinen vaihtoehto yhteistyökumppaniksi”, sanoo SEB:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Viveka Ahlskog.

”Yhteistyö SEB:n kanssa on monella tapaa mielekäs. Vastaamme sillä paitsi museoiden nykyhaasteeseen olla luomassa uudenlaista yhteistoimintaa, mutta samalla kehitämme taidekokoelmamme uusiutumista hankkimalla teoksia, joita voi viedä ei-museaalisiin tiloihin, ihmisten keskelle ja yllättäviinkin paikkoihin. Näin taide saadaan yhä laajempien yleisöjen ulottuville ja perinteinen museon rooli säilyttäjänä laajenee entisestään osallistuvaan ja osallistavaan suuntaan”, kertoo EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama.

Espoon Tapiolassa sijaitsevan EMMA - Espoon modernin taiteen museon kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. Arkkitehtonisesti vaikuttavassa professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa WeeGee-talossa sijaitsevat EMMAn näyttelytilat ovat pinta-alaltaan Suomen suurimmat. Puhdaslinjainen moderni arkkitehtuuri tukee EMMAn, Saastamoisen säätiön ja Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön kokoelmien sekä vaihtuvien näyttelyiden kokemuksellista esittämistä.

Viveka Ahlskog

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointi- ja viestintäpäällikkö 040 521 3145