​FAB10: TODELLINEN TAIDEJÄÄKAAPPI

Lähes vuosi sitten kerroimme vuoden 2014 Designpääkaupunki Kapkaupungin Smeg showroomistamme. Nyt palaamme taas Etelä-Afrikkaan, tällä kertaa Johannesburgiin, kertoaksemme taide- ja designtapahtumasta joka liittyy yhteen Smegin tunnetuimmista tuotteista.

Mitä saadaan, kun yhdistetään Grolsch-olut, Smegin FAB10 jääkaappi sekä kolmetoista eteläafrikkalaista taiteilijaa? Kenties yllättävää, mutta tämä trio on saanut aikaan mitä uniikeimpia taideteoksia, jotka edustavat tämän päivän eteläafrikkalaisen taiteen sekä kulttuurin valtaisaa monipuolisuutta lähestulkoon täydellisesti.

Projekti on yksinkertainen: Grolsch antoi Smegin tuella eteläafrikkalaiselle yhteisölle kunnian sekä haasteen käyttää FAB10 jääkaappeja inspiraation lähteenä taiteeseen, joka yhdistää muotoilun ja käytännöllisyyden. Ryhmä, johon valikoitui mukaan edustajia monilta eri taiteenaloilta, kuten valokuvaajia, visuaalisia suunnittelijoita, graffiittitaiteilijoita sekä kuvittajia ja muita taiteilijoita, sai tehtäväkseen muuntaa jääkaapin ulkonäön oman henkilökohtaisen makunsa mukaan, käyttäen mitä erilaisimpia menetelmiä.

Projektin upeat tulokset ovat jo yleisön nähtävillä eri kohteissa ympäri kaupunkia, mukaan luettuna Mabonengin alueen Modernin Taiteen sekä Designin museossa. Lisäksi kaikki paitsi yksi näistä ”taidejääkaapeista” tullaan luovuttamaan eteenpäin Grolsch:n eksklusiivisen kilpailun palkintoina. Mutta mikä onkaan viimeisen taidejääkaapin kohtalo? Viimeinen FAB10 taidekaappi tullaan pian huutokauppaamaan tilaisuudessa, jonka tulot menevät nuorten eteläafrikkalaisten taiteilijoiden tueksi. Onnea matkaan ja kippis!

• yritysuutisia
  • inspiraatio