Ensi maanantaina on mahdollista ikuistaa superkuu – näillä avaruusvalokuvaajan vinkeillä onnistut

Tulevana maanantaina illansuussa on mahdollisuus nähdä vaikuttava superkuuilmiö, kun kuu on lähimmillään maata täysikuun aikaan. Harvinainen superkuuilmiö on toistunut loppuvuoden 2016 aikana peräti kolme kertaa: 16. lokakuuta, maanantaina 14. marraskuuta ja viimeisen kerran 14. joulukuuta. Normaalisti superkuu ilmestyy vain noin kerran 14 kuukaudessa. Vuoden 2017 aikana se ei näyttäydy kertaakaan. Maanantaina nähtävä superkuu on poikkeuksellisen näyttävä, koska se on lähempänä maata kuin aikoihin (356 509 km). Vastaava superkuu on nähty edellisen kerran vuonna 1948 ja seuraavan kerran siihen on mahdollisuus vasta marraskuussa 2034.

Norjalainen avaruusvalokuvaaja ja Sony-lähettiläs Ole Salomonsen jakaa parhaat vinkkinsä superkuun kuvaamiseen:

1. Suunnittele oikea ajankohta ja paikka

Paras kuvausajankohta on alkuilta, jolloin taivas ei ole vielä täysin pimeä. Kun taivas on täysin tumma, kontrasti taivaan ja kirkkaan kuun välillä on liian suuri. Jos haluaa sijoittaa kuvaan myös maisemaa, täytyy kuva ottaa ennen kuin kuu on noussut liian korkealle horisontin yläpuolelle. Kello 19.30 kuu on noin 10 astetta horisontin yläpuolella ja silloin on viimeinen hetki ottaa kuvia, joissa etualalla näkyy myös ihmisiä ja maisemaa. Sen jälkeen onnistuu tietysti pelkän kuun kuvaaminen.

2. Lämmin vaatetus

Täydellisen kuvan ottaminen saattaa vaatia usean tunnin seisoskelun ulkona. Lämpimät vaatteet, kengät ja termospullollinen lämmintä juotavaa kannattaa siis varata mukaan.

3. Oikeat kuvausvälineet

Kameran lisäksi tärkeät kuvausvälineet ovat jalusta ja kaukolaukaisin. Peilijärjestelmäkameroiden kanssa on tärkeää muistaa nostaa peili ylös ennen jokaista laukaisua, niin tärähdysriski on mahdollisimman pieni. Esimerkiksi Sonyn peilittömillä järjestelmäkameroilla ei ole tätä ongelmaa. Itse aion varata kuvauskameraksi Sony A7R II –mallin, Sony 70-200 mm G Master –objektiivin sekä 1,4x teleobjektiivin (SEL14TC) ja 2x teleobjektiivin (SEL20TC).

4. Muistilista kuvausasetuksia varten

• Ota käyttöön manuaaliasetukset, eli säädä valotusarvot käsin.
  • Ota kuvat raakatiedostomuodossa, jotta kuvankäsittelyvaiheessa on paras mahdollinen säätömahdollisuus.
  • Kameran näytön kautta kuvaaminen voi helpottaa kuvan asettelua ja rajaamista vähäisessä valossa.
  • Valonmittaustavaksi kannattaa valita joko keskustapainotteinen mittaus tai pistemittaus, jotta itse kuu valottuisi oikein.
  • Parhaan terävyyden saavuttamiseksi himmenninaukon koko kannattaa valita arvojen f/8–f/11 väliltä.
  • ISO-herkkyys on syytä asettaa myös manuaalisesti, normaalisti hyvä vaihtoehto on välillä 100–800. Myös isompia arvoja voi kokeilla.
  • Kuu liikkuu yllättävän nopeasti, joten kannattaa käyttää lyhyitä suljinaikoja välillä 1/125–1/500 sekuntia.
  • Kameran valotusmittariin tai histogrammiin on syytä kiinnittää huomiota, jotta valotus onnistuu.

5. Viimeistele kuvankäsittelyllä

Esimerkiksi kirkkauden ja selkeyden lisääminen kuvankäsittelyohjelmalla tuovat kuun yksityiskohdat paremmin esille. Kannattaa kuitenkin varoa säätämästä liikaa, ettei etualan maisema tummu liikaa ja menetä yksityiskohtiaan.

Kuusi faktaa superkuusta:

1. Superkuu ilmestyy, kun täysikuu on sen elliptisen muotoisella kiertoradalla lähimpinä maata. Tällöin superkuu voi näyttäytyä 7 prosenttia isompana ja 30 prosenttia kirkkaampana kuin tavallinen täysikuu.

2. Yhdysvaltalainen astrologi Richard Nolle kehitti nykyään yleisesti käytetyn superkuukäsitteen vuonna 1979.

3. Kuun täytyy olla 226 000 mailin (noin 363 709 km) päässä maasta, jotta siitä voi käyttää nimeä superkuu. Tämä tapahtuu yleensä noin joka 14 kuukausi. Kuitenkin ensi vuonna 2017 ei superkuu näyttäydy kertaakaan.

4. Koska superkuu on niin lähellä maata, sen pinta näyttäytyy paljon tarkemmin normaaliin kuuhun verrattuna, mikä mahdollistaa vaikuttavat valokuvat.

5. Talven superkuu on erityisen iso, koska maa on joka vuosi lähimpänä aurinkoa joulukuussa, mikä tarkoittaa, että sen painovoima vetää kuun lähemmäs maapalloa ja saa superkuun ilmestymään kirkkaampana ja isompana verrattuna niihin, jotka ilmestyvät muina vuodenaikoina.

6. Superkuu pienenee tulevaisuudessa, koska kuu siirtyy hitaasti kauemmas maan kiertoradalta. Se siirtyy 3,8 cm kauemmas maapallosta joka vuosi.

Lene Aagaard, PR communications Manager, Sony Nordic, lene.aagaard@eu.sony.com / +45 43 55 72 92

Tai (myös tuotenäytepyynnöt):

Noora Orlimo, Viestintätoimisto Manifesto, sony@manifesto.fi / +358 44 517 40 55