Kenestä Suomen paras valokuvaaja? Ilmoittautuminen vuoden 2017 Sony World Photography Awards -valokuvakilpailuun on nyt alkanut

• Maailman suurin valokuvakilpailu viettää juhlavuotta ja kilpailu järjestetään tänä vuonna 10. kerran.
  • Ammattilaisten, nuorten ja avoimessa sarjassa uusia kategorioita.
  • Suomen parhaan valokuvaajan metsästys vuodelle 2017 on käynnistynyt

”Haluamme haastaa valokuvaajia ylittämään heidän luovat rajansa tulevan vuoden aikana.” Scott Gray, pääjohtaja, World Photography Organisation -järjestö.

1. kesäkuuta 2016: Maailman suurin valokuvakilpailu, Sony World Photography Awards, avautuu tänään vuoden 2017 kilpailijoille. World Photography Organisation -järjestön perustama kilpailu viettää tänä vuonna 10-vuotisjuhlavuotta.

Ammattilaisten, opiskelijoiden, nuorten ja avoimen sarjan voittajan lisäksi etsitään Suomen parasta valokuvaaja kansallisessa sarjassa. Kilpailu palkitsee vuosittain maailman parhaat valokuvaajat eri kategorioissa. Kaikille valokuvaajille avoin kilpailu on lunastanut paikkansa merkittävänä auktoriteettina valokuva-alalla. Kilpailussa pärjääminen ja loppukilpailuun suoriutuminen ovat merkittäviä saavutuksia myös valokuvaajien uran kannalta. Joka vuosi kilpailu kerää sekä aloittelevia lahjakkuuksia että rautaisia ammattilaisia esittelemään vuoden vaikuttavampia valokuvatöitä kansainväliselle yleisölle.

”Olin ällikällä lyöty, kun sain sähköpostin kansallisen sarjan voitosta. Olen täysin itseoppinut valokuvaaja ja olen harrastanut valokuvausta vasta kaksi vuotta, joten voitto oli täysin odottamaton”, kommentoi vuoden 2016 Suomen kansallisen sarjan voittaja Matti Virtanen menestystään.

Kilpailun jokaiseen neljään eri sarjaan, ammattilaiset, opiskelijat, avoin ja nuoriso, osallistuminen on ilmaista ja sen voi tehdä osoitteessa www.worldphoto.org. Suomen kansalliseen sarjaan hyväksytään kaikki Suomen kansallisuudella osallistuvat työt kaikista 10 eri kategoriasta. Kansallisen sarjan voittajalle on tiedossa Sonyn uusimpia valokuvausvälineitä. Vuoden paras valokuvaaja –tittelin voittaja palkitaan valokuvauskaluston lisäksi 25 000 dollarin palkinnolla.

Tarkemmat kuvaukset eri kategorioista ammattilaisten, nuorten, opiskelijoiden ja avoimesta sarjassa löytyvät täältä. Ohessa myös lisätietoja kilpailusta englanniksi.

World Photography Organisationista lyhyesti

WPO on järjestö, joka arvostaa valokuvausta ja tunnustaa valokuvataiteen. World Photography Organization tekee yhteistyötä yhtä lailla ammattilaisten, innokkaiden harrastajien sekä opiskelijakuvaajien kanssa. Järjestö tarjoaa kansainvälisen verkoston koko valokuvateollisuuden laajuudelta. Järjestö ei ainoastaan herätä keskustelua valokuvauksen ympärillä, vaan myös lisää tietoisuutta valokuvauksesta ja arvostusta tätä taidemuotoa kohtaan. WPO isännöi ympäri vuoden järjestettäviä valokuva-alan tapahtumia ja julkisia tapahtumia. Näitä ovat muun muassa maailman suurin valokuvakilpailu Sony World Photography Awards sekä kansainväliset taidemessut, jotka on omistettu valokuvaukselle Photo Shanghai ja Photo San Francisco. Lisätietoja on saatavilla osoitteesta http://www.worldphoto.org.

• Kotielektroniikka