Osmo Kyttälä suoriutui 50 parhaan joukkoon maailman suurimmassa valokuvakilpailussa – 2017 Sony World Photography Awardsissa

• Vuoden 2017 kilpailuun osallistui yhteensä 227 000 kuvaa 183 eri maasta
  • Avoimen sarjan voittajat julkistetaan 28.3. ja koko kilpailun voittaja selviää 20.4.

Vuoden 2017 Sony World Photography Awards -valokuvakilpailun tuomaristo on nostanut suomalaisen valokuvaajan, Osmo Kyttälän, valokuvan 50 parhaan kuvan joukkoon kilpailun avoimen sarjan luontokuvakategoriassa.

Avoimessa sarjassa tuomaristo valitsee parhaat yksittäiset kuvat kaikkien kymmenen kategorian kuvien joukosta. Kuvat edustavat nykyvalokuvauksen parhaimmistoa.

Helsinkiläinen Osmo Kyttälä on eläkkeellä oleva puoliammattilaisvalokuvaaja. Varsinaisen uransa hän on tehnyt paperiteollisuudessa eri tehtävissä. Osmo Kyttälä nauttii luontovalokuvauksesta ja hänen kilpailukuvansa saalistavista kalasääskistä on otettu Suomessa.

Avoimen sarjan voittajat julkistetaan 28.maaliskuuta ja kokonaiskilpailun voittaja julkistetaan palkintojenjakoseremoniassa Lontoossa 20.huhtikuuta. Palkintoina jaetaan muun muassa Sonyn uusinta valokuvakalustoa sekä 5 000 dollarin rahapalkinto.

Parhaimman 50 valokuvan joukkoon valittu Osmo Kyttälän otos tulee esille Sony World Photography Awards & Martin Parr 2017 -näyttelyyn Lontooseen 21.4.–7.5 muiden jatkoon päässeiden kuvien ja voittajavalokuvien kanssa. Kuva julkaistaan myös World Photography Organisationin verkkosivuilla, jolloin se saa maailmanlaajuista näkyvyyttä.

Sony World Photography Awards

Vuoden 2017 Sony World Photography Award -valokuvakilpailu juhlii tänä vuonna kymmenenvuotista taivaltaan. Kilpailun tuottaa World Photography Organisation. Yhteistyö pääyhteistyökumppani Sonyn kanssa on myös kestänyt jo kymmenen vuotta.

Kilpailussa palkitaan joka vuosi nykyvalokuvauksen parhaimmisto. Voittajat valitaan edellisenä vuonna otetuista kilpailuvalokuvista, jotka on ilmoitettu johonkin kilpailun neljästä pääsarjasta, jotka ovat avoin sarja sekä nuorille, ammattilaisille tai opiskelijoille suunnatut sarjat. Vuoden 2017 loppukilpailuun valitut valokuvat, jotka edustavat 49 eri kansallisuutta, vahvistavat entisestään kilpailun kansainvälistä vetovoimaa ja ainutlaatuista asemaa valita parhaat valokuvat maailmanlaajuisella tasolla.

World Photography Organisationin tarkoin valitsema, kansainvälisesti tunnustetuista alan ammattilaisista koostuva tuomaristo arvioi jokaisen sarjan valokuvat anonyymisti. Koko tuomaristo on nähtävissä täällä.

Loppukilpailuun valitut kuvat ovat saatavilla osoitteessa www.worldphoto.org/press

Press Department, World Photography Organisation
press@worldphoto.org / +44 (0) 20 7886 3043 / 3049

Toimittajille:

Vuoden 2017 Sony World Photography Awards osallistui yhteensä227,596 kuvaa

o Ammatttilaissarja: 110,270 kuvaa

o Avoin sarja: 105,692 kuvaa

o Nuorten sarja: 11,634 kuvaa

Sony World Photography Awards tulevat julkistukset

28.3.2017 – Avoimen ja kansallisten sarjojen voittajat julkistetaan

20.4.2017 – Lontoossa järjestettävässä tilaisuudessa julkistetaan ammattilaissarjan voittajat sekä avoimen-, opiskelija- ja nuorten sarjojen vuoden valokuvaajat.

21.4.-7.5.2017 – Sony World Photography Awards & Martin Parr – 2017 –näyttely Somerset Housessa Lontoossa.

World Photography Organisationista (WPO) lyhyesti:

WPO on järjestö, joka tarjoaa kansainvälisen alustan valokuvaukseen liittyville hankkeille. Järjestö toimii jopa 180 eri maassa ja sen tavoitteena on herättää keskustelua valokuvauksen tiimoilta antamalla arvoa ja tuomalla esiin maailman parhaita valokuvia ja valokuvaajia. Rakennamme ylpeydellä kestäviä suhteita sekä yksittäisten valokuvaajien että alan johtavien yhteistyökumppaniemme kanssa. WPO isännöi ympäri vuoden järjestettäviä tapahtumia. Näitä ovat muun muassa maailman suurin valokuvakilpailu Sony World Photography Awards, joka juhlii kymmenenvuotista taivaltaan 2017, erilaisia paikallisia kokouksia ympäri vuoden, valokuvanäyttelyitä ja kansainvälisiä valokuvataidenäyttelyitä Shanghaissa ja San Fransiscossa.

Sony lyhyesti: