Sofia Jern voitti Sony World Photography Awards -kilpailun kansallisen sarjan pysäyttävällä kuvallaan nuoresta Maasai-naisesta

Sofia Jern on voittanut Suomen kansallisen sarjan World Photography Organisationin ja Sonyn järjestämässä kilpailussa, jossa palkitaan 63 maan ansiokkaimmat valokuvat vuonna 2020.

National Awards on osa kansainvälisesti arvostettua Sony World Photography Awards -kokonaisuutta, Sen avulla Sony tukee paikallisia valokuvaajia tunnustamalla heidän työnsä ja ansionsa ja nostamalla niitä esiin maailmanlaajuisesti.

Tuomarit valitsivat nimettömästi Sofia Jernin valokuvan The World on Your Shoulders (Maailma harteillasi) Suomen ykköseksi avoimen kilpailun muotokuvakategoriasta. Valokuva on otettu Keniassa Kajiadon alueella elokuussa 2019. Aikana, jolloin modernit arvot, kuten koulutus, haastavat Maasai-kansan perinteisiä käytäntöjä, Margaret Koitangkei Nkalo on päättänyt valita koulutuksen avioliiton sijaan. Kysyttäessä, kuinka hän edustaisi kansaansa, hän pukeutui perinteisiin koruihinsa ja katsoi rauhallisesti kameraan. Muotokuva on otettu lähelle kasvoja asetetun pienen led-valaistuksen avulla. Kuvaa on tummennettu hieman korostaakseen Margaretin kasvojensa dramaattista ilmaisua.

”Olen iloinen, että valokuva Margaretistä, nuoresta Maasai-naisesta on voittanut Suomen kansallisen palkinnon Sonyn World Photography Awardseissa vuonna 2020. Pyrin jatkuvasti tuomaan julki alkuperäiskansojen oikeuksia eri puolilla maailmaa. Siksi tämä tunnustus on minulle tärkeä, ja toivon sen nostavan esiin Maasai-kansan tulevaisuuden etenkin ilmastonmuutoksen aikana, sillä kuivuus vaikuttaa heidän maahansa todella paljon”, Jern kertoo.

Sony World Photography Awards 2020 -kilpailuun lähetettiin ennätyksellisesti yli 345 000 kuvaa ja niistä 190 000 osallistui avoimeen kilpailuun, josta kansallisen sarjan voittajat valittiin.

Palkinnoksi Jern saa Sonyn viimeisintä kuvaus- ja kuvankäsittelykalustoa.

Kaikki ehdokaskuvat ovat ladattavissa median käyttöön osoitteesta: www.worldphoto.org/press

Tietoja World Photography Organizationista

World Photography Organization on valokuvaamisen parissa työskentelevien maailmanlaajuinen foorumi. Toimimme jopa 180 maassa, ja tavoitteenamme on lisätä valokuvauskeskustelun tasoa juhlistamalla parhaita kuvia ja valokuvaajia. Olemme ylpeitä siitä, että olemme rakentaneet kestäviä suhteita sekä yksittäisiin valokuvaajiin että alan johtaviin yhteistyökumppaneihimme ympäri maailmaa. Maailman valokuvausjärjestö järjestää erilaisia tapahtumia, kuten arvostetun Sony World Photography Awardsin, yhden maailman johtavista valokuvauskilpailuista, ja PHOTOFAIRS-messut, jotka on omistettu taidevalokuville. Seuraa World Photography Organisationia Instgramissa (@worldphotoorg), Twitterissä (@WorldPhotoOrg) ja LinkedIn/Facebookissa (World Photography Organisation). Hashtagimme ovat #sonyworldphotographyawards #swpa. Lisätietoja on osoitteessa www.worldphoto.org

SONY WORLD PHOTOGRAPHY AWARDS -KILPAILU

Sony World Photography Awards 2020 -kilpailu sisältää seuraavat sarjat:

• Ammattilaissarja – Arvioidaan nimettömästi teoksen perusteella. 10 kategoriaa, mukaan lukien uusi ympäristökategoria.
  • Avoin sarja – Yksi kuva, joka arvioidaan nimettömästi. 10 kategoriaa.
  • Nuorten sarja – Yksi kuva, joka arvioidaan nimettömästi ja joka vastaa kuukausittaisia teemoja, 12–19-vuotiaille valokuvaajille.
  • Opiskelijasarja– Oppilaitoksille suunnattu sarja, jossa arvioidaan kokonaisia taideteoksia. Teemana tänä vuonna “Invisible Lines”. Ehdokkaaksi asetellut valokuvaajat jatkavat toisen teemabriiffin mukaisesti.
  • Kansallinen sarja – Eri maiden valokuvaajia julkistava sarja. Voittajat päätetään yksittäisten kuvien perusteella.

Tietoja Sony World Photography Awards 2020 -näyttelystä

TAPAHTUMAPAIKKA: Somerset House, Lontoo, WC2R 1LA

PÄIVÄMÄÄRÄT: 17. huhtikuuta–4. toukokuuta, 2020

AUKIOLOAJAT: Maanantai-perjantai, 10-21 / lauantai-sunnuntai, 10-20