Sony juhli TIPA Awardseissa 2020 voittaen muun muassa merkittävän “Best Photo Innovation” -palkinnon

• BEST PHOTO INNOVATION: Real-Time Tracking -tekniikka
  • PARAS TÄYDEN KENNOKOON AMMATTIKAMERA: α7R IV
  • EXPERT-SARJAN PARAS APS-C-KAMERA: α6600
  • EXPERT-SARJAN PARAS KOMPAKTIKAMERA: RX100 VII

Sony on ylpeä voidessaan ilmoittaa, että korkea-arvoinen Technical Image Press Association (TIPA) on jälleen tunnustanut Sonyn uudet innovaatiot sekä suorituskyvyn digitaalisen valokuvauksen saralla yhteensä neljällä TIPA-palkinnolla. Niistä merkittävin on Best Photo Innovation eli palkinto parhaasta valokuvaamiseen liittyvästä innovaatiosta, joka myönnettiin Sonyn reaaliaikaiselle seurantatekniikalle eli Real-Time Tracking -tekniikalle.

BEST PHOTO INNOVATION: Real-Time Tracking -tekniikka

Sonyn reaaliaikainen seurantatekniikka (Real-Time Tracking) vie autofokuksen seuraavalle tasolle. Kun kuvaaja löytää kohteensa, painamalla laukaisinta puoleenväliin, tekniikka jäljittää kohteen riippumatta siitä, miten se liikkuu kuva-alalla. Kiitos reaaliaikaisen, sekä ihmiset että eläimet tunnistavan Eye AF -toiminnon, kamera etsii automaattisesti kohteen silmän, kun se on näkyvillä. Järjestelmä käyttää tekoälyä ja opetettua tietoa kohteista, kuten väriä, kirkkautta, etäisyyttä sekä kasvojen ja silmän muotoja. Kokonaisuus on merkittävä askel kohti nopeampaa ja tarkempaa autofokus-kuvausta.

PARAS TÄYDEN KENNOKOON AMMATTIKAMERA: α7R IV

Sony α7R IV -kamerassa on 61,2 megapikselin[i]täyden kennokoon CMOS-tunnistin, joka haastaa toiminnallisuudessa keskikokoiset kamerat, mutta on kokoonpanoltaan paljon kompaktimpi. 4 tai 16 kuvan monikuvauksessa pkselinsiirto-ominaisuudet pystyvät tuottamaan jopa 240 megapikselin tiedostokokoa. Erityiset resoluutio-ominaisuudet eivät tule kuvaamisen varjolla, sillä kuvia voi ottaa jopa 10 fps (frames per second)[ii]-nopeudella ja videota 4K-tasoisena. Lisäksi A7R IV:ssä on reaaliaikainen AF-seurantajärjestelmä[iii]ja kaksi paikkaa huippunopeille UHS-I -muistikorteille.

EXPERT-SARJAN PARAS APS-C-KAMERA: α6600

Sony α6600 on ihanteellinen valokuvaajille, jotka haluavat pienikokoisen kameran, jota on helppo kuljettaa paikasta toiseen. Se on monipuolinen ja sisältää kattavat toiminnot sekä kuvien että videoiden ottamiseen. Se on myös erittäin hyvä vaihtoehto heille, jotka ottavat videoita työkseen, esimerkiksi vloggaajille 4K-tallennuksen[iv]sekä IBIS-järjestelmävakaajan ansiosta. Kamera ottaa kuvia jopa 11 fps -nopeudella ja siinä on luokkansa parhaimmistoon lukeutuva Z-tyypin akku[v]. Kamerassa on myös Sonyn avaintekniikoita kuten reaaliaikainen autofokus[vi], joka hakee kohteen silmän automaattisesti, mikäli kuvaaja niin haluaa.

EXPERT-SARJAN PARAS KOMPAKTIKAMERA: RX100 VII

RX100 VII sopii mainiosti niille, jotka etsivät taskukokoista kiinteän linssin kameraa, jossa on runsaasti erilaisia työkaluja ja toimintoja jopa verrattuna ammattilaiskameroihin. Siinä on optinen kuvanvakain ja jopa 20fps[vii]-tason kuvausnopeus. 4K-tasoisen ja jopa 1000 fps-nopeudella toimivan videon [viii] ansiosta liikkuvan kuvan tallentaminen on helppoa. Exmor R™ CMOS-tunnistin sekä DRAM-muisti takaavat nopeuden tahollaan.

[i]arviolta

[ii]jopa 10 fps jatkuvassa Hi+-tilassa ja 8 fps jatkuvassa Hi-tilassa. Maksimi riippuu kameran asetuksista.

[iii]Tracking-nimellä valikossa. Toiminto ei jäljitä eläinten silmiä videotilassa.

[iv]3840×2160 pikseliä. Luokan 10 tai korkeampi SDHC/SDXC-muistikortti vaaditaan elokuvan tallentamiseen XAVC S -muodossa. UHS-I (U3) SDHC/SDXC-kortti vaaditaan 100Mbps-tasolla.

[v]Vaihdettavien objektiivien peilittömistä digitaalikameroista, joissa on APS-C-kuva-anturi. Elokuusta 2019 lähtien, perustuen Sonyn tutkimukseen

[vi]Toiminto ei jäljitä eläinten silmiä videotilassa.

[vii]Käytettäessä sähköistä laukaisijaa Continuous shooting mode: Hi -tilassa ja vähintään 1/60 -nopeudella.

[viii] Äänitallennus ei saatavilla. Luokan 10 tai korkeampi SDHC/SDXC-muistikortti vaaditaan.

• award