Sony nappasi kärkisijan viidessä EISA Award -kategoriassa vuonna 2016

Sony kerää jälleen tunnustusta tuotteistaan, jotka inspiroivat ja tyydyttävät kuluttajan uteliaisuuden. European Imaging and Sound Association (EISA) on palkinnut Sonyn viidessä kategoriassa vuonna 2016. EISA on Euroopan suurin toimituksellinen multimediaorganisaatio. EISA-komitea arvioi huolellisesti suuren määrän tekniikkaa ja se on toistuvasti tunnustettu taho kyvystään poimia todellinen laatu ja innovatiivisuus tuotteista. Alla Kamera-lehden päätoimittajan Asko Vivolinin kuvaukset tuotteiden palkitsemisperusteista. Kamera-lehti on Suomen edustaja EISA Photo Expert Group -palkintoraadissa.

Vuoden 2016-2017 premium-luokan kompaktikamera Euroopassa: Sony DSC-RX1R II

– Sonyn Cyber-shot DSC-RX1R II yhdistää 42,4 megapikselin täyden koon kennon ja korkealaatuisen kiinteäpolttovälisen ZEISS Sonnar T* 35 mm F2 -objektiivin. Kamerassa on maailman ensimmäinen mukautuva optinen alipäästösuodatini. Se yhdessä kennon kanssa tuottaa upean kuvanlaadun, laajan dynaamiikan ja erittäin matalan kohinatason. Fast Hybrid AF -tarkennus kehittyneine vaihe- ja kontrastintunnistuksineen takaa veitsenterävät kuvat, ja nopea BIONZ X -prosessori varmistaa, että yhtään kuvaushetkeä ei menetetä. Sisäänvedettävä elektroninen XGA OLED Tru-Finder -etsinii ja kääntyvä lcd-näyttö tarjoavat vapauden kuvata kaikista mahdollista kuvauskulmista. Tämä premium-kompakti ansaitsee tulla palkituksi, katsoipa asiaa mistä kulmasta tahansa, Vivolin kertoo valintaperusteista.

Vuoden 2016-2017 valokuva- ja videokamera Euroopassa: Sony α7S II

– Sony tarjoaa α7S II -kamerallaan ammattilaisille oikean välineen luoda laadukkaita videoita ja valokuvia kaikissa kuvaustilanteissa. Sen 12,2 miljoonan pikselin iii täyden koon Exmor CMOS -kenno mahdollistaa korkean herkkyyden hyödyntämisen kuvauksessa. Suurin herkkyys on ISO 409 600iv. Kameran korkea dynamiikka ja viisiakselinen sisäinen kuvanvakaaja takaavat, että ammattivideokuvaaja ei joudu tekemään kompromisseja kuvanlaadun suhteen. Lisäksi 4K-elokuvav on mahdollista tallentaa kameran muistikortille full frame -muodossa kennon koko pikselimäärä hyödyntäen. Kameran Fast Intelligent AF -tarkennusjärjestelmä loistaa nopeudessa ja tarkkuudessa ja takaa upeat ja terävät kuvat jopa miltei pimeässä, Vivolin kertoo.

Vuoden 2016–2017 edistyneen harrastajan peilitön järjestelmäkamera Euroopassa: Sony α6300

– Uudessa α6300-kamerassa Sony on kehittänyt hyvin suositun α6000-kameransa vieläkin paremmaksi. Kompakti, kevyt muotoilu on säilynyt. α6300:n automaattitarkennus on salamannopea (0,05 sekuntia) hybridi-AF:n 425 automaattitarkennuspisteen ja kohdetta seuraavan 4D-tarkennuksen ansiosta. Kameralla voi kuvata ammattiluokan 4K-videokuvaa, ja laite on sääsuojattu. Uusi 24,2 miljoonan pikselin vi Exmor CMOS -kenno tuottaa hyvän kuvanlaadun jopa hämärässä. Myös videokuvan laatu on erinomainen. Kääntyvä kolmetuumainen 921 000 kuvapisteen nestekidenäyttö ja kirkas 2,36 miljoonan pisteen OLED-etsin pysyvät nopeasti liikkuvien kohteiden vauhdissa, jopa 11 otoksen sekuntikuvausnopeudella, Vivolin sanoo.

Vuoden 2016-2017 peilittömän järjestelmäkameran ammattiobjektiivi Euroopassa: Sony SEL85F14GM

– Sony FE 85 mm F1.4 GM -teleobjektiivin suosio on taattu kunnianhimoisten muotokuvaajien keskuudessa. Sen optinen suunnittelu ja erityisen taittokertoimen omaavien linssielementtien käyttö takaavat erittäin korkean erottelutarkkuuden, joka on yksi nykyisten kameroiden perusominaisuuksista. 11-lehtinen himmennin tarjoaa pyöreän aukon kautta kauniin bokehin, ja Sonyn Nano AR Coating -linssipinnoite vähentää heijastumia ja haamukuvia vastavaloon kuvattaessa. Renkaan muotoinen SSM-tarkennusmoottori, jossa on kaksi asentoanturia, varmistaa nopean ja täsmällisen automaattitarkennuksen. Kuten ammattilaisille suunnitellulta objektiivilta on lupa odottaa, Sony FE 85mm F1.4 GM on pöly- ja kosteussuojattu, Vivolin avaa valintaperusteita.

Auton HD-äänentoistojärjestelmä Euroopassa 2016-2017: Sony RSX-GS9

Järjestelmän 1DIN-kotelo ja pyöreä hallintapyörä tekevät Sonyn RSX-GS9-äänentoistojärjestelmästä klassisen näköisen, mutta laitteen pelkistetyn julkisivun takaa paljastuu viimeisintä tekniikkaa oleva, huippunsa viritetty korkean resoluution äänentoistojärjestelmä. Järjestelmä tukee 192 kHz/24 bit PCM eri laitteille A-tyypin USB-liitännän kautta ja micro-B-USB-liitännän kautta 5.6 MHz DSD-järjestelmä toimii digitaalisten korkean resoluution musiikkisoittimen kanssa. Optinen ulostulo taas mahdollistaa digitaalisen yhdistettävyyden ulkoiseen digitaaliseen signaaliprosessoriin. Sonyn ainutlaatuinen SongPal-älypuhelinsovellus mahdollistaa musiikin selailun kätevästi ja sen avulla äänen yksityiskohdat ovat säädettävissä helposti älypuhelimen näytöltä, joten soundeista saa muokattua juuri itselleen mieleiset. Parhaan saatavilla olevan DAC-tekniikan hyödyntäminen, ensiluokkaiset operaatiovahvistimet ja edistyksellinen mikropiiristö takaavat, että RSX-GS9-järjestelmän äänentoistokyky on ällistyttävä. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että korkean resoluution musiikin hyvistä puolista pääsee vihdoin nauttimaan kojelaudan ääressä.

i Digitaalikameroiden sarjassa. Tilanne lokakuussa 2015 julkaistun tiedotteen aikaan perustuen Sonyn tutkimukseen

ii XGA OLED Tru-Finder -elektronisessa etsimessä on 2 359 296 pistettä

iii Arvioitu määrä tehokkaita megapikseleitä

iv Standardina ISO 100–102400 ja laajennettavissa ISO 50–409600 alueelle

v QFHD: 3840 x 2160. Sisäinen tallennus ja HDMI-ulostulo, molemmat 4K-tarkkuuddella, ovat käytettävissä täydellä kinokoolla.

Vi Arvioitu määrä tehokkaita megapikseleitä

Lene Aagaard, PR communications Manager, Sony Nordiclene.aagaard@eu.sony.com / +45 43 55 72 92

Tai (myös tuotenäytepyynnöt):Noora Orlimo, Viestintätoimisto Manifestosony@manifesto.fi / +358 44 517 40 55

• Kotielektroniikka