Sonyn uusi lippulaivamalli Xperia 1 II on maailman ensimmäinen[i] älypuhelin, jonka kamerassa on 20fps AF/AE -ominaisuus ja jossa on 5G-yhteysvalmius1 täydellistä viihdekokemusta varten

Sonyn uusi lippulaivamalli Xperia 1 II on maailman ensimmäinen[i] älypuhelin, jonka kamerassa on 20fps AF/AE -ominaisuus ja jossa on 5G-yhteysvalmius1 täydellistä viihdekokemusta varten

• Xperia 1 II:n kamera yhdstää Sonyn Alpha-kameroiden tekniset ominaisuudet ZEISS®-optiikkaan, joka on kalibroitu erityisesti Xperialle ja 3D iToF:lle.
  • Cinema Pro “powered by CineAlta” -sovelluksella voi tallentaa videoita useilla ruutunopeuksilla ja muokata elokuvia ammattilaisten tavoin
  • 21:9 CinemaWide 6,5-tuuman 4K HDR OLED -näyttö5 toistaa värit ennennäkemättömällä tarkkuudella.
  • Elokuvafaneille Xperia 1 II:ssa on Dolby Atmos® -ääni, joka on viritetty yhdessä Sony Pictures Entertainmentin asiantuntijoiden kanssa.
  • Huippuluokan äänenlaatu yhteistyössä Sony Music Entertainmentin kanssa, etupuolen stereokaiuttimet sekä uusi 360 Reality Audio6 -teknologia optimaalisen 360-asteisen kuuntelukokemuksen saavuttamiseksi.
  • Uuden sukupolven 5G-yhteys sekä Qualcomm® Snapdragon™ 865 5G Mobile Platform -prosessori yhdistettynä suureen 4000mAh:n akkuun, jonka voi ladata myös langattomasti.

Sony vahvistaa Xperia-mallistoaan esittelemällä ensimmäisen 5G-lippulaivamallinsa. Xperia 1 II perustuu nopeuteen kaikilla osa-alueilla, minkä ansiosta sen avulla voi nauttia viihdesisällöistä laadukkaasti, täysipainoisesti ja helposti. Uutuusmalliin on sisällytetty markkinoiden johtavia teknisiä innovaatioita Sonyn muista tuotekategorioista:

• -Sonyn Alpha-sarjan peilittömistä täyden koon järjestelmäkameroista tuttu 20 fps ja 60 kertaa sekunnissa AF/AE -automaattitarkennus
  • -Elokuvantekijöiden suosima Cinema Pro “powered by CineAlta” -ohjelma Sonyn ammattilaisille tarkoitetuista laitteista
  • -X1™ -kuvaprosessori BRAVIA®-televisiomalleista

"Xperia 1 II kristallisoi Sonyn arvot luovana viihdeyrityksenä tuomalla yhteen Sonyn palkittujen tekniikoiden parhaat puolet yhdessä tyylikkäässä, erittäin nopeassa laitteessa ja vieden sisältöjen luomisen, jakamisen ja viihteestä nauttimisen mahdollisimman pitkälle myös tien päällä", sanoo Sony Mobile Communicationsin toimitusjohtaja Mitsuya Kishida.

”Sony on ainutlaatuisessa asemassa monipuolisen tuotevalikoimamme ansiosta ja 5G-aikakaudella pystymme rikastamaan näitä luovia kokemuksia entisestään. Xperia 5G:llä varustettuna nostaa puhelimen käyttömukavuuden uudelle tasolle.”

Vangitse elämä millä tahansa nopeudella

Yhdessä Sonyn Alpha -kameroista tutun johtavan AF-tekniikan sisältävä, äskettäin kehitetty kolmilinssikamera tukee edistyksellisiä kuvatekniikoita yhdessä erinomaisen ZEISS-optiikan kanssa, kalibroituna erityisesti Xperia 1 II:lle ja ZEISS T*-teknologialle.

Sony hallitsee täyden koon järjestelmäkameroiden markkinoita ja Sonyn insinöörien ammattitaidon ja asiantuntemuksen ansiosta Xperia 1 II on maailman ensimmäinen älypuhelin, jossa on 20fps AF/AE -seurantaominaisuus*sekä jopa 60 kertaa sekunnissa laskeva tarkennustoiminto7. Se tarkoittaa, että puhelimen kamera jäljittää kohdetta jatkuvasti, jotta like voidaan vangita oikeanlaisella tarkennuksella ja valotuksella jopa haastavissa tilanteissa, kun kohde liikkuu nopeasti – kuten esimerkiksi eläimiä kuvatessa. Lisäksi Xperia 1 II:ssa on Sonyn palkittu[ii] Real-Time Eye AF -toiminto, joka löytää kohteen silmän vaikka se olisi liikkeessä, toinen silmä peitettynä tai sen peittäisi jokin muu hahmo.

Xperia 1 II:n nopea tarkennus toimii myös hämärässä ja tuottaa laadukkaita kuvia haastavissa olosuhteissa neljän yhdessä toimivan tekniikan ansiosta: kaksoiskuvadiodikenno, automaattitarkennusjärjestelmä, joka kattaa noin 70 prosenttia anturista, 3D iToF -anturi ja uusi suuri 1/1,7 tuuman Exmor RS™ -sensori on 1,5x herkempi kuin edellisessä mallissa, mikä edesauttaa aiempaa nopeampaa ja tarkempaa kuvaamista hämärässä.

Kolmelinssinen kamera tarjoaa erinomaisen monipuolisuuden kolmella terävyysalueella: 16mm/24mm/70mm. Uusi Photography Pro “technology from Alpha” -sovellus tuo Xperia 1 II:een Alpha-kameroista tutun käyttöliittymän, jossa on muun muassa manuaalisäätimet ISO:lle, valotusajalle sekä raakamuotoisten kuvien hallinnointi.11

Imaging Edge for Mobile yhdistää Xperia 1 II:n Sonyn Alpha -kameraan[iii], minkä ansiosta puhelinta voi käyttää korkealaatuisena ulkoisena näyttönä ja hallintalaitteena. Tämän avulla käyttäjä voi myös siirtää Alphassa otettuja kuvia Xperia 1 II:een värien ja sävyjen tarkistamiseksi ammattitason tarkkuudella.

Cinema Pro[iv] “powered by CineAlta”:n sekä Cinematic 21:9 4K HDR 24/25/30/60fps -tallennuksen12 myötä Xperia 1 II parantaa elokuvantekoa. Touch AF, Metered Manual, Level Meter sekä parannetut valkotasapainoasetukset tuovat käyttäjälle manuaalista hallintaa, kun taas Sonyn ainutlaatuinen älykäs tuulisuodatintekniikka vähentää melua ja tuulen häiriöitä selkeän äänitallennuksen aikaansaamiseksi.

Älykäs ja tehokas

Xperia 1 II :ssa on suuri ja tehokas 4,000mAh:n akku ja nopean latauksen ominaisuus, joka lataa akun jopa puolilleen vain 30 minuutissa13. Lisäksi laitteessa on langaton Qi-latausominaisuus akun tien päällä lataamiseksi. Sony kehittää edelleen akkuteknologioita, jotta niiden käyttöikä pidentyisi – konkreettisena esimerkkinä tekoälyä käyttävä Battery Care, joka mukautuu laitteen käyttäjän rutiineihin.

Uppoudu viihteen maailmaan

Musiikinkuuntelua ja elokuvien katsomista varten Xperia 1 II on hienosäädetty ensiluokkaiseksi. Liikkeen hämärtymisen vähintäminen vastaa 90Hz-näytön tasoa ja tarjoaa selkeämmän kuvanlaadun ja yhdessä Sony Pictures Entertainmentin hioman Dolby Atmos®-äänen kanssa lopputulos on erityisen immersiivinen.

Sony Music Entertainment puolestaan on antanut panoksensa siihen, että Xperia 1 II:n käyttö tarjoaa erityisen laadukkaan kuuntelukokemuksen musiikin parissa. Musiikista voi nauttia etustereokaiuttimista, yhdistettynä langallisiin kuulokkeisiin, joissa on 3,5 mm:n liitin, tai langattomista kuulokkeista. Audiovirityksen ansiosta musiikin yli kuuluvaa ääntä on vähennetty jopa 20 desibelin tasolle – yli 90 prosenttia matalammaksi kuin USB-C-kuulokeliitännöillä.

High-Resolution- sekä High-Resolution Wireless Audio15 -ominaisuuksien lisäksi Xperia 1 II esittelee DSEE Ultimate -sovelluksen. Tämä uusi tekniikka hyödyntää tekoälyä ja parantaa äänen taajuutta ja bittinopeutta automaattisesti reaaliajassa nostaen jokaisen kappaleen mahdollisimman lähelle korkearesoluutioista ääntä. Se toimii langallisten tai langattomien kuulokkeiden, paikallisesti ladatun tai striimattavan musiikin kanssa.

Pelaamista tien päällä

Pelaamisen kannalta merkittävä ominaisuus Xperia 1 II:ssa on 21:9 CinemaWide™ -näyttö. Laite tukee DUALSHOCK®416 -yhteyttä ja tekee pelaamisesta entistäkin hauskempaa. Se on myös yhteensopiva Activisionin hittipelin Call of Duty®: Mobilen kanssa17.

Game Enhancer -ominaisuus antaa pelaajille mahdollisuuden keskittyä peliin. Sen asetusten myötä voi esimerkiksi poistaa käytöstä pelin tarpeettomat toiminnot toimintahäiriöiden estämiseksi, ja näytön kosketusalueen asetukset. Lisäksi näytön kosketustunnistusnopeutta on parannettu noin kaksinkertaisesti Xperia 1:een* verrattuna, jolloin voi paremmin pelata pelejä, jotka edellyttävät nopeaa kosketustoimintoa.

Kaikki irti 5G:stä

Koska nopeus on Xperia 1 II:n perusajatus, sen 5G-toiminnot on kehitetty ammattikäyttöä silmällä pitäen. Laitteessa on Sub-6 GHz -verkkotuki, minkä ansiosta sillä pääsee laatusisältöihin käsiksi ilman, että tarvitsee tehdä kompromisseja tehon puolesta.

Qualcomm® Snapdragon ™ 865 5G Mobile Platform sekä Snapdragon X55 5G -modeemi-RF-järjestelmä tarjoavat mahdollisuuden pelata, kuvata, hoitaa useita toimintoja samanaikaisesti nopeammin kuin koskaan ennen. Xperia 1 II:n suoritin- sekä grafiikkaprosessori on 25% nopeampi kuin Xperia 1:ssä.

Xperia 1 II on IP65/68 -standardien mukaisesti vedenkestävä19 ja sen molemmat puolet on suojattu Corning Gorilla Glass 6® -lasilla.

Lisävarusteet

Xperia 1 II:n voi tuunata tyylikkäillä kuorilla, jotka suojaavat puhelinta, mutta joiden läpi voi nähdä tärkeät tiedot: ajan, päivämäärän, notifikaatiot sekä akun varauksen tason. Lisäksi Xperia 1 II:een on saatavilla jalallinen kuori, jonka ansiosta voi mukavasti katsoa elokuvia ja esimerkiksi pelata.[v]

Saatavuus

Xperia 1 II Android 10 -käyttöjärjestelmällä on kaupoissa Suomessa kesäkuussa. Suositushinta ilmoitetaan myöhemmin.

[i]Älypuhelimena. Julkistettu 24. helmikuuta 2020

[ii] EISA -palkittu Photo Innovation 2019-2020 -tapahtumassa

[iii]Yhteensopivat kamerat listattu Sonyn nettisivuilla

[iv]Powered by CineAlta

[v]Saatavuus vaihtelee alueittain ja maittain.

Footnotes

1 maailman nopein C-AF-jäljitys älypuhelimessa

2 5G-verkko ja saatavuus voivat vaihdella alueittain, operaattoreittain tai käyttöympäristön mukaan

3 fps-maksimi riippuu kuvausympäristöstä ja asetuksista. 20fps-sarjakuvaus AF/AE:llä on mahdollinen 24mm-kameralla. 16mm- ja 70mm-kamerassa maksimi on 10fps AF/AE.

4 Täydellistä tarkennusta ei välttämättä saavuteta kaikkiin kohteisiin kaikissa tilanteissa eikä kaikkia eläimiä kuvattaessa.

5 Sisällön omat asetukset voivat määrittää kuvasuhteen.

6 360 Reality Audio vaatii tilauksen yhteensopivalle verkkomusiikkipalvelulle, ja kolmansien osapuolien ehdot, ehdot ja maksut voivat olla voimassa.

7 Maksimilaskennat voivat vaihdella ympäristön mukaan. Jopa 60 kertaa sekunnissa AF/AE on mahdollista 24mm kamerassa. 16mm- ja 70mm kamera laskee 30fps AF/AE.

8 Dual Photo Diode 16mm ja 24mm kamerassa.

9 24mm kamerassa

10 5m etäisyydelle asti. Videoissa 3D iToF -sensori toimii 70mm.

11 RAW-tuki on saatavilla erillisen ohjelmistopäivityksen myötä. Päivityksen aikataulu ja saatavuus vaihtelee maittain sekä/tai operaattoreittain.

12 Tallennusaikarajoituksia sovelletaan. Toiston laatu riippuen alustan ja laitteen näytön ominaisuuksista.

13 Latautuu puolilleen vain 30 minuutissa (kun käytetään 21W PD-laturia, joka myydään erikseen)

14 Kolmansien osapuolien ehdot, ehdot, tilit ja maksut voivat olla voimassa. Palvelun saatavuus voi vaihdella alueittain.

15 High-resolution Audio sekä High-Resolution Audio Wireless vaativat yhteensopivat kuulokkeet.

16 DUALSHOCK®4 ja kiinnitys myydään erikseen. Yhteensopivuus pelinimikkeiden kanssa voi vaihdella.

17 © 2020 Activision Publishing, Inc. ACTIVISION sekä CALL OF DUTYovat Activision Publishing, Inc:n tavaramerkkejä. Tencent on Tencent Games Co., Ltd:n tavaramerkki

18 Laite on vedenkestävä ja suojattu pölyltä, joten ei kannata huolestua sateesta tai pienen lian poistamisesta vedellä, mutta kaikkien liitäntöjen ja kansien pitää olla tiukasti suljetut tai suojatut. Laitetta ei tule laittaa kokonaan veden alle, altistaa merivedelle, suolavedelle, klooratulle vedellä tai juomille. Laitteen väärinkäyttö ja virheellinen käyttö mitätöi takuun. Laite on testattu suojausluokalla IP65 / 68. Lisätietoja on osoitteessa https://support.sonymobile.com/global-en/dm/waterresistant/. Xperia 1 II:ssä on aukoton USB-portti kytkemistä ja lataamista varten. USB-portin on oltava täysin kuiva ennen lataamista.

• mobile