Suomalainen Sofia Jern selvitti tiensä finaaliin Sony World Photography Awards -valokuvakilpailun opiskelijasarjassa

© Sofia Jern, Novia University of Applied Sciences, Finland, Student Focus Shortlist, 2016 Sony World Photography Awards

• Kymmenen parasta opiskelijakuvaajaa kutsutaan paikan päälle Lontooseen maailman suurimman valokuvakilpailun palkintotilaisuuteen
  • Finalistit kilpailevat 30 000 euron arvoisesta Sonyn valokuvauskalustopaketista
  • Voittaja julkistetaan 21.4.2016
  • Kuvat ovat ladattavissa osoitteesta press.worldphoto.org

Valokuvausta Novia-ammattikorkeakoulussa Vaasassa opiskeleva 23-vuotias Sofia Jern on selvittänyt tiensä vuoden 2016 Sony World Photography Awards -valokuvakilpailun finaaliin. Jernin kilpailukuva ”Snow White” valikoitui finaaliin opiskelijasarjan kilpailukuvien joukosta, joka koostui yli 400 oppilaitoksesta ja viidestä eri maanosasta lähetetyistä valokuvista.

Jern on yksi kilpailun opiskelijasarjan kymmenestä finalistista, ketkä lennätetään Lontooseen kilpailemaan kilpailun voitosta ja pääpalkinnosta, joka on 30 000 euron arvoinen paketti Sonyn valokuvauskalustoa. Lisäksi Jernillä on mahdollisuus saada kuvansa julkaistuksi British Journal of Photographyssa, joka on maailman vanhin valokuvajulkaisu ja opiskelijasarjan yhteistyökumppani, sekä vallata julkaisun Instagram-tili hetkeksi.

Jern otti kilpailukuvansa ollessaan työharjoittelussa Keniassa: Paikalliseen kirkkoon Atemon-kylässä astui sisään pieni tyttö yllään vanha Lumikki-puku, josta tyttö oli hyvin ylpeä. Tämä kiinnitti Jernin huomion ja hän otti kilpailussa nähtävän kuvan.

Jern ja muut finalistit saavat nyt tehtäväkseen ottaa uuden sarjan valokuvia käyttäen Sonyn täyden kinokoon α7 ILCE-7 -kameraa, joka annetaan jokaiselle opiskelijasarjan finalistille osana palkintoa.Näistä uusien valokuvasarjojen joukosta tuomarit valitsevat yhden voittajakuvan, jonka ottaja saa palkinnoksi 30 000 euron arvosta valokuvauskalustoa oppilaitokselleen.

– Olemme iloisia, että opiskelijamme on taas opiskelijasarjan finalistien joukossa. Sofia Jern on lahjakas ja aktiivinen opiskelija ja olemme ylpeitä, että hän on mukana finaalissa. Meillä on tästä kilpailusta aikaisempaa kokemusta ja tiedämme, että tämä tulee olemaan Sofialle opettavainen ja antoisa prosessi. Kansainväliset kontaktit ja yhteistyö ovat tärkeitä myös oppilaitoksellemme, kertoo Novia-ammattikorkeakoulun valokuvauksen lehtori Emma Westerlund.

• Finalistien valokuvat ovat ladattavissa osoitteesta press.worldphoto.org
  • Mikäli kuvia julkaistaan sosiaalisessa mediassa, pyydämme merkitsemään ne tunnisteilla #SWPA sekä @WorldPhotoOrg

Lisätieto- ja haastattelupyynnöt:

Valentina De Vincenti, PR Assistant, World Photography Organisation

+44 (0) 20 7886 3049/ press@worldphoto.org

Tai

Lene Aagaard, PR communications Manager, Sony Nordic

lene.aagaard@eu.sony.com/ +45 43 55 72 92

Toimittajille:

• Kilpailun finalistit valitsi tuomaristo, johon kuuluvat muun muassa seuraavat valokuvauksen ammattilaiset: Simon Bainbridge, toimittaja, British Journal of Photography (UK), Mark Murrmann, valokuvatoimittaja, Mother Jones, ja Matthew Tucker, valokuvatoimittaja, BuzzFeed UK.
  • Tuomarit valitsivat yhden opiskelijafinalistin jokaisesta maanosasta (yhteensä 6) sekä lisäksi neljän opiskelijan valokuvat mistä päin tahansa. Osallistujat arvioitiin yhden valokuvan perusteella.
  • Opiskelijasarjan finalistit ovat:

Argentiina - Felipe Romero Beltrán, Motivarte

Australia - Joshua Thomas, Charles Sturt University

Suomi - Sofia Jern, Novia University of Applied Sciences

Ranska - Julie Hrnčířová, Ecole Nationale Supérieure de la Photographie

Japani - Yui Takahashi, Tokyo College of Photography

Meksico – Daisy Reza, Tecnológico de Monterrey

Uusi-Seelanti - Matilda Fraser, Elam School of Fine Arts (University of Auckland)

Puola - Adam Zadlo, Jan Matejko Academy of Fine Arts

Etelä-Afrikka – Rochelle de Abreu, Stellenbosch Academy of Design & Photography

Thaimaa – Lei Cheong, Chulalongkorn University

World Photography Organisationista (WPO) lyhyesti

WPO on järjestö, joka arvostaa valokuvausta ja tunnustaa valokuvataiteen. World Photography Organization tekee yhteistyötä yhtä lailla ammattilaisten, innokkaiden harrastajien sekä opiskelijakuvaajien kanssa. Järjestö tarjoaa kansainvälisen verkoston koko valokuvateollisuuden laajuudelta. Järjestö ei ainoastaan herätä keskustelua valokuvauksen ympärillä, vaan myös lisää tietoisuutta valokuvauksesta ja arvostusta tätä taidemuotoa kohtaan. WPO isännöi ympäri vuoden järjestettäviä valokuva-alan tapahtumia ja julkisia tapahtumia. Näitä ovat muun muassa maailman suurin valokuvakilpailu Sony World Photography Awards ja kilpailuun liittyvä valokuvanäyttely, tulevia valokuvaajia innoittava yhteistyöhanke World Photography Student Focus Programme, Aasian ja Tyynenmeren alueen ensiluokkainen valokuvataidenäyttely Photo Shanghai sekä hiljattain aloitettu Amerikan alueen uudet kansainväliset valokuvataidemessut, jotka pidetään tammikuussa 2017. WPO:lla on laaja verkkonäkyvyys verkkosivujensa, Twitterin, Facebookin ja Instagramin kautta. Lisäksi WPO kertoo alan uusimmat kuulumiset kuukausittain ilmestyvässä verkkojulkaisussa, The Magazinessa. Lisätietoja on saatavilla osoitteesta www.worldphoto.org.

• Kotielektroniikka