Muotikaupan joustava logistiikka

SSI Schäferin kuljetustekniikka yhdistää LOXXESS-logistiikkakeskuksessa optimaalisesti henkari- ja laatikkotuotteiden automaattiset ja manuaaliset prosessit.

Verkkokaupan ja etämyynnin hiotut logistiikkaratkaisut tuovat LOXXESS AG:lle uusia asiakkaita ja toimeksiantoja. Esimerkki tästä on Tanskalainen muotimerkki BON‘A PARTE, jolle LOXXESS rakensi Tšekkiläiseen Borin kaupunkiin Euroopan keskusvaraston. Varastoinnin ja koko Euroopan kattavien lähetysten ohella palveluntarjoaja hoitaa lukemattomia asiakaskohtaisia lisätoimintoja, kuten laadunvalvontaa, keräilyä ja palautusten käsittelyä. SSI Schäfer on varustanut varaston kuljetustekniikalla siten, että riippuvat ja laatikoissa varastoitavat tuotteet voidaan yhdistää optimaalisesti.

Tämän vain muutaman kilometrin päässä Baijerin rajalta sijaitsevan logistiikkakeskuksen kahdelletoista vastaanottolaiturille toimitetaan päivittäin tuhansia tekstiilejä laatikoihin pakattuina. Laatikoissa varastoitavat tavarat ohjataan purkamisen jälkeen 80:lle ergonomiselle työpisteelle, joissa ne tarkastetaan, merkitään IT-järjestelmään ja lopuksi varastoidaan hyllystöjärjestelmään. Lähetyksen yhteydessä tilauksen yksittäisen osat keräillään radio-ohjattavan käsiskannerin avulla hyllyistä, kerätään laatikoihin ja kuljetetaan hihnakuljetinjärjestelmän avulla yhteensä 52 pakkausasemalle.

Erityisen arvokkaat tuotteet valmistellaan Borissa ja varastoidaan riippuvina. Työntekijät ripustavat kaikki tuotteet tällöin yksitellen henkareihin ja luovuttavat ne riippukuljettimelle. Järjestelmä kuljettaa paidat, housut tai takit ensin käsittelytunneliin, jossa vaatteista poistetaan rypyt höyryttämällä. Automaattisen suojakalvoon pakkaamisen jälkeen SSI Schäferin riippukuljettimet tuovat henkareille ripustetut vaatteet pohjakerroksesta henkaritavaroiden varastointi alueelle kolmanteen kerrokseen. Tämä tapahtuu rullaketjuihin asennetun kahmarin avulla, johon voidaan kiinnittää lähes kaiken mallisia henkareita.

Henkareilla varastoitavien tuotteiden optimaalista varastointia varten SSI Schäfer on asentanut kappalelajittelijan. Tämä yleismallinen tikaskuljetin mahdollistaa sekä manuaalisen että automaattisen tuotteiden vastaanoton ja luovutuksen, takaa korkean käyttövarmuuden ja alhaisen melutason.

Kukin tilaus voi sisältää sekä riippu- että laatikkotuotteita. Tätä varten erilaiset keräilyalueet on yhdistetty toisiinsa kuljetintekniikan avulla. SSI Schäferin varastonhallintajärjestelmä synkronoi kuljetukset pakkausasemalle.

Tämän projektin suurimpia haasteita olivat ratkaisun joustavuutta koskevat vaatimukset. Tärkeintä oli saada yhdistettyä henkari- ja laatikkotavarat sekä automatisoidut että manuaaliset prosessit keskenään. Modulaarinen ratkaisu mahdollistaa monta eri päämiestä ja on turvallinen investointi LOXXESSille ja sen asiakkaille.

• Sopimus, tehtävä

• loxxess