Pienellä automaation lisäyksellä huipputehokkuuteen

SSI Schäfer vei hiljattain HUS Logistiikan keskusvaraston sisälogistiikan uudelle tasolle. Toimintaa tehostettiin muun muassa varastointijärjestelmien kerrosratkaisuilla, prosessien ja materiaalivirtojen optimoinnilla sekä automatisoidun SSI Autocruiser -laatikkokuljetusjärjestelmän avulla.

HUS Logistiikka, yksi HUS Groupin seitsemästä tytäryhtiöstä, vastaa konsernin logistiikasta. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS) toimiva HUS Group huolehtii 1,6 miljoonan asukkaan sairaanhoitopalveluista 24 kunnan ja 22 sairaalan (tämä kattaa myös Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan) alueella. HUS Logistiikka varastoi ja toimittaa HUS:n alueelle lääkehoidon tuotteita, terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita sekä sairaaloiden välineistöä ja kulutustarvikkeita.

HUS Group tuo palvelemilleen toimipisteille yli 10 prosentin säästöt perinteisesti hallinnoituihin sairaanhoitopiireihin verrattuna. Yksi menestyksen avaintekijöistä on logistiikkaprosessien tehokkuus. HUS Logistiikan jatkuvan kasvun ja lääkintälaitetekniikan kehityksen myötä yritys oli joutunut laajentamaan ja toimi ennen uudistusta seitsemän eri varastotoimipisteen kautta. Seitsemän varaston yhdistäminen Vantaalla sijaitsevaksi moderniksi logistiikkakeskukseksi oli taloudellisesti looginen ratkaisu. ”Toiminnan keskittäminen oli samalla mahdollisuus uudistaa sisälogistiikan rakenteita ja hyödyntää synergiaetuja”, kertoo Juha Pajunen, HUS Logistiikan logistiikkapäällikkö. ”Keskittämällä toimitukset, tilausten valmistelun ja jakelun samaan paikkaan rahtikulut pienenivät ja toimitusajat lyhenivät, varaston toiminta optimoitui ja prosesseista tuli tehokkaampia. Uudistuksen myötä säästämme vuosittain yli 3 miljoonaa euroa.”

Hanke asetettiin kansainväliseen tarjouskilpailuun. Tarjouskilpailun voitti sisälogistiikka-asiantuntija SSI Schäfer. ”SSI Schäferin tarjoussisälsi täydellisen paketin ainasuunnitteluvaiheesta neuvontaan, toteutukseen sekämyynnin jälkeisiin palveluihin. Yritys vaikutti alusta alkaen alansa asiantuntijalta ja hyvältä kumppanivalinnalta”, sanoo Pajunen. ”Projektinjohdon laaja-alaisesta osaamisesta oli hyötyä etenkin konseptinsuunnittelussa.”

SSI Schäfer kehitti älykkään ja joustavan ratkaisun, jossa käytetään automatiikkaa vain rajoitetusti mutta joka kattaa silti noin kaksi kolmasosaa uuden logistiikkakeskuksen prosesseista. Sisälogistinen tilauksien käsittely tehostui ratkaisun myötä selvästi. ”Pystymme nykyään käsittelemään yli 850 000 tehtävänantoa vuodessa. Tämä on huomattavasti aiempaa enemmän”, kertoo logistiikkapäällikkö. ”Uudesta logistiikkakeskuksesta lähtee päivittäin 16 lastattua kuorma-autoa."

Uudessa logistiikkakeskuksessa varastoidaan ja sieltä toimitetaan yli 35 000 eri tuotetta aina skalpelleista leikkaussalivälineistöön. Heterogeeninen 1 500 tuotetta kattava tuotevalikoima edellyttää monitahoista tila- ja materiaalivirtasuunnittelua sekä eri kokoisia säilytystiloja, jotta A-, B- ja C-tuotteet voidaan varastoida ja tilaukset voidaan keräillä tehokkaasti. SSI Schäferin kehittämän kerroshyllystön avulla kokonaisten kuormalavojen ja laatikkopakattujen tuotteiden varastointi ja tilausten keräily voidaan hoitaa optimoidusti toisistaan erillään. Perustana toimii SSI Schäferin modulaarinen pientavarahyllystöjärjestelmä R3000. Hyllyjärjestelmän eri komponenttien avulla järjestelmä sopii joustavasti yksilöllisiin varastoratkaisuihin. Hyllyrungon rakennustapa ja muokattavissa oleva säilytysjärjestelmä ilman kiinteitä pohja-, kansi- ja lokerotasoja tai poikkipalkkeja mahdollistavat täysin vapaamuotoisten hyllykokonaisuuksien rakentamisen. Järjestelmän avulla HUS Logistiikan uuteen keskukseen voitiin esimerkiksi rakentaa sopivat hyllyt valumakaukaloineen vaarallisia nesteitä sisältävien kuormalavojen säilytykseen sekä tilat tiettyä lämpötilaa edellyttävien tuotteiden varastointiin.

Lisäksi: R3000:n standardoitujen päätyelementtien ja 5000 kilon kuormituskestävyyden ansiosta järjestelmän avulla voidaan myös luoda monikerroksisia hyllyköitä, joissa on kuormalavahyllyn rungon tukemat, kulkemisen kestävät välitasot. ”Näin varastotilaa voidaan hyödyntää tehokkaasti kattoon saakka", kertoo Ilkka Kovanen, SSI Schäferin projektijohtaja.

Näin tehtiin myös HUS Logistiikan hankkeessa. Uuteen logistiikkakeskukseen saapuu tuotteita yhteensä yli 100 tavarantoimittajalta ja HUS Groupin tuotantopaikasta. Tavaroiden vastaanottopaikalla toimitukset koordinoidaan, tarkistetaan ja niiden tiedot syötetään järjestelmään. Trukit noutavat sitten kuormalavat ja kuljettavat ne oikeaan paikkaan kuormalavahyllyssä varastonhallintajärjestelmän tietojen mukaan. Kuljetusreitit optimoidaan trukkien ohjausjärjestelmän avulla. Trukkiterminaalin ja varastonhallintajärjestelmän välinen viestintä tapahtuu WLAN-yhteyden kautta. Noin puolet rakennuksen pinta-alasta on varustettu yhdeksän metrin korkeudessa olevaan kattoon saakka ulottuvilla kuormalavahyllystöllä. Hyllyissä on tilaa 6 500 kuormalavalle.

Loppujen 900 neliön alueelle on luotu kuormalavahyllystön päälle pientavaroiden kaksikerroshyllystö, joka sisältää trukkien kuormalavanluovutuspisteen. 1 800 neliömetriä kattavalle alueelle on asennettu kuormalavoille push back -radat sekä pientavarahyllyt pientavarapakkauksien varastointia varten. Kerroshyllystössä on kahdeksan kilometriä pientavarahyllyä, joissa säilytetään enimmäkseen B-tuotteita. SSI Schäfer asensi tämän lisäksi välitason yläkerrokseen läpivirtausradat, jonka kautta toimituksiin voidaan kätevästi lisätä nopeasti kuluvia A-tuotteita. ”Kaikki pientavarat voidaan nyt lisätä toimituksiin samassa varaston osassa saman työvaiheen aikana”, Kovanen selittää. ”Näin erotellaan selkeästi toisistaan kokonaisten kuormalavojen liikuttelu trukeilla sekä pientuotteiden nouto.”

Erityistä: Laatikoiden varastointi ja tilausten koonti hoidetaan SSI Schäferin Autocruiser -järjestelmän avulla. Skaalautuva järjestelmä on suunniteltu yrityksen sisäisten pakkaus- ja laatikkokuljetusten automatisointiin korkeintaan keskisuurille tavaramäärille. Perinteisiin noutotekniikoihin verrattuna järjestelmä voi saada aikaan jopa 50 prosentin säästöt.

HUS Logistiikan logistiikkakeskuksessa ensimmäinen kerros ja pientavaravaraston kerrostasot yhdistettiin toisiinsa Autocruiser-järjestelmän hissin avulla. Varastoitavat pakkaukset siirretään ensimmäisessä kerroksessa kuormalavoilta varastolaatikoihin ja lastataan sitten yhteen kymmenestä Autocruiser-kuljetusvaunusta. Kuljetusvaunut vievät tuotteetoikeisiin paikkoihin eri välitasoilla viivakoodiosoitteiden perusteella. Vaunut tuovat myös tilauksien mukaan keräillyt tuotteet takaisin ensimmäiseen kerrokseen saman periaatteen mukaan. ”SSI Autocruisersäästää reilusti aikaa tuotteiden varastoimisessa ja tilauksien koostamisessa“, toteaa logistiikkapäällikkö Pajunen. ”Kuljetusratkaisuon myös hyvin energiatehokas: motorisoidut kuljetusvaunut lataavat akkunsa kiskoilla kulkiessaan tai kerätessään tai luovuttaessaan varastolaatikoita. Järjestelmä käyttää siis sähköä vain kuljetusvaunujen ollessa liikkeellä.” SSI Autocruiser säästää näin energiaa jopa 70 prosenttia muihin yrityksen sisäisiin kuljetusratkaisuihin verrattuna.

”HUS Logistiikalle toteutetussa kerroshyllystöratkaisussa on käytössä Suomen ensimmäinen SSI Autocruiser -järjestelmä”, kertoo Kovanen. ”Se korostaa HUS-logistiikkakeskuksen sisälogistiikkaratkaisun joustavuutta ja tarkkuutta." HUS Logistiikalle onkin jo myönnetty palkinto. Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry, Suomen suurin logistiikan ja hankinnan asiantuntijoiden verkosto, myönsi äskettäin vuoden 2015 sisälogistiikkapalkinnon sarjassa ”varastointi ja keräily” koko HUS Logistiikan uudelle logistiikkakeskukselle, jonka osana SSI Schäferin suunnittelema Autocruiser-kuljetusjärjestelmä on. ”Uuden varaston myötä voidaan palvella laajempaa asiakaskuntaa laadukkaammin ja tehokkaammin”, totesi tuomaristo. Tiukalla aikataululla toteutettu ja uusia prosesseja ja työkaluja hyödyntävä projekti toi mukanaan huomattavia säästöjä, paransi logistiikan laatua ja lisäsi HUS Logistiikan toimituskapasiteettia. ”Ratkaisu on kaikin puolin onnistunut ja projekti sujui mutkattomasti”, summaa Pajunen. ”Tulos paransi tilauksien työstämistämme ja reaktioaikaamme tuntuvasti ja kokonaiskonsepti skaalautuvine osineen mahdollistaa joustavan kasvun myös tulevaisuudessa. Olemme erittäin tyytyväisiä.”

• Yhteistyökumppanuus, yhteistyöt

• autocruiser