Uuden sukupolven STIHL akut

Uuden sukupolven STIHL akut

STIHL on jo jonkin aikaa panostanut voimakkaasti akkukäyttöisiin tuotteisiin. Kehitys jatkuu nyt uuden sukupolven akuilla, joissa on pidempi käyttöaika. Uusien akkujen kapasiteetti on suurempi, joten yhdellä latauksella työskentelee pidempään. AK-akut on suunnattu kuluttajille, AP-akut ammattilaisille.

Uuden sukupolven AK-akut optimoivat puutarhatyöt

Uuden sukupolven STIHL AK-akku tarjoaa käyttäjälle suuremman kapasiteetin. Tämä tarkoittaa pidempää työskentelyaikaa ennen latausta. AK 10- ja AK 20 -akuissa on enemmän energiaa ja 30 prosenttia pidempi käyttöaika. Täyteen ladatun AK 10- ja AK 20 -akun latausajat ovat 95 ja 180 minuuttia, ja latausaikana voi tehdä muita puutarhatöitä tai pitää hyvin ansaitun tauon.

Akun tilan saa näytölle yhden painikkeen avulla. Vihreät palkit näyttävät paljonko energiaa on jäljellä, ja punainen näyttö kertoo mahdollisesta viasta.

– Esimerkiksi HSA 56 -pensasleikkuria voidaan käyttää jopa 50 minuuttia yhdellä AK 10 -akulla ja pitkävartista HLA 56 -pensasleikkuria jopa 100 minuuttia yhdellä AK 20 -akulla. Näin saat tehtyä enemmän töitä eikä sinun tarvitse ladata akkua yhtä usein, sanoo Timo Lindström, Andreas STIHL Oy:n maajohtaja.

AK-akut sopivat STIHL COMPACT laitteisiin. Compact -sarja tarjoaa kuluttajille akkukäyttöisiä puutarhakoneita sekä mahdollisuuden käyttää yhtä ja samaa akkua kaikissa tuoteperheen koneissa. Compact -sarja sopii puutarhaan tai vapaa-ajan tontille ja siihen kuuluu kahdeksan konetta: lehtipuhallin BGA 56, moottorisahat MSA 120 ja MSA 140, ruohotrimmeri FSA 56, pensasleikkuri HSA 56, ruohonleikkurit RMA 235 ja RMA 339 sekä pitkävartinen pensasleikkuri HLA 56. Koneet ovat käyttäjäystävällisiä ja hiljaisia, mikä edistää naapurisopua.

AP-akuissa on enemmän suorituskykyä ammattikäyttöön ja uusi muotoilu

STIHL:in ammattilaisille suunnatut AP-akut ovat nyt entistä tehokkaampia. AP 100- ja AP 200 -malleissa on korkeampi energiapitoisuus, joka vastaa 25 prosenttia pidempää käyttöaikaa. Sama koskee AP 300 S -akkua, joka on saanut saman lisäyksen edeltäjäänsä AP 300 verrattuna.

– Uuden sukupolven akuissa on kokonaan uusi muotoilu. Painikkeelliselta LED-näytöltä näkee akun tilan vihreinä palkkeina. Mahdollisen vian sattuessa näyttö muuttuu punaiseksi. Etuosan oranssi väri parantaa LED-näytön kontrastia ja helpottaa akun tilan lukemista, sanoo Timo Lindström, Andreas STIHL Oy:n maajohtaja.

Käyttöaika vaihtelee koneen ja työtehtävän mukaan. Esimerkiksi AP 300 S -akun käyttöaika FSA 85 -ruohotrimmerissä on 56 minuuttia. AP 300 S -akun latausaika nollasta 100 prosenttiin on 45 minuuttia.

AP-akkuja voidaan käyttää myös sateella. Huolella suunniteltujen mallien kuori suojaa akkusoluja kosteudelta ja ehkäisee sään aiheuttamia käyttöhäiriöitä. AP-akut sopivat STIHL PRO -sarjan koneisiin ja maksimoivat niiden käyttöajan.

Akut omaa tuotantoa

STIHL:in pääkonttorissa Saksan Waiblingenissa on omat tilat ammattilaisille suunnattujen akkujen tuotantoon. Tuotanto toimitetaan pääasiassa Eurooppaan.

Tekniset tiedot:  AK-akut STIHL COMPACT -sarjan koneisiin

AK 10 AK 20 AK 30
Voltti 36 36 36
Energia (Wh) 72

Paino (kg) 0,8 1,2 1,3

Tekniset tiedot:  AP-akut STIHL PRO -sarjan koneisiin

AP 100 AP 200 AP 300 AP 300 S
Voltti 36 36 36 36
Energia (Wh) 94 187 227 281
Paino (kg) 0,9 1,3 1,7 1,8

Lisätiedot ja tuotekuvat:

Mari Kilpiö, markkinointikoordinaattori, mari.kilpio@stihl.fi, +358 45 148 0709

Aiheet

STIHL Group kehittää, valmistaa ja jakelee metsä- ja maatalouden, puutarhanhoidon ja maisemoinnin sekä rakennusalan ammattilaisille ja vaativille yksityiskäyttäjille tarkoitettuja moottorikäyttöisiä työkaluja. VIKING-puutarhatyökalujen valikoima täydentää tuotelinjaa. Tuotteiden jakelu tapahtuu yksinomaan valtuutettujen jälleenmyyjien kautta, ja siitä vastaavat 38 myynti- ja markkinointiyritystä, noin 120 maahantuojaa ja yli 45 000 jälleenmyyjää yli 160 maassa. STIHL on ollut maailman eniten myyty moottorisahamerkki vuodesta 1971. Yhtiö perustettiin vuonna 1926, ja sen kotipaikka on Stuttgartin lähellä oleva Waiblingen. Vuonna 2017 STIHL saavutti 3,8 miljardin euron maailmanlaajuisen myynnin 15 875 hengen työvoimalla.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10