Ohita

Genevessä esitelty uusi Subaru XV - huipputurvallisuus vakiona

• Subaru XV on ensimmäinen Subarun Global-perusrakenteelle Euroopassa lanseerattava uutuusmalli

• Uudistunut 2,0-litran boxermoottori ja AWD-neliveto vakiovarusteena

• Maastoajoon kehitetty X Mode -järjestelmä parantaa suorituskykyä

• Kuljettajaa avustava EyeSight-teknologia vakiovarusteena

Uusi Subaru XV on julkistettu lehdistölle ja yleisölle Geneven autonäyttelyssä Sveitsissä. Vuonna 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä ensiesitelty XV on uudistunut perusrakennetta, voimalinjaa, designia ja turvavarusteita myöten.

Uusi XV on rakennettu uudelle Global-perusrakenteelle, joka on Subarun historian suurin yksittäinen auton kokonaissuorituskykyä parantava uudistus. Uusi perusrakenne parantaa XV:n dynaamista ajovakautta ja -mukavuutta, vaimentaa tehokkaammin korin ääniä ja värinöitä sekä lisää korin ja jousituksen jäykkyyttä 70-100 prosenttia nykyisiin malleihin nähden.

Yhdessä uuden jousitusgeometrian, iskunvaimennuksen ja viisi milliä matalamman painopisteen ansiosta pito tiehen on parempi ja auto tottelee ohjausliikkeitä kuljettajan haluamalla tavalla. Global-perusrakenteen turvallisuus on huippuluokkaa: se vaimentaa törmäysenergiaa 40 prosenttia edellistä perusrakennetta tehokkaammin.

Myös mitoissa on tapahtunut muutoksia. Uuden XV:n kori on edeltäjäänsä 15 milliä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 25 milliä korkeampi. Akseliväliltään uusi XV on edeltäjäänsä 30 milliä suurempi.

Tilaa ja laatua

Subaru XV:n muotoilu on toteutettu Subarun Dynamic x Solid -designfilosofian mukaisesti. XV:n leveä ja matala ilme korostaa auton urheilullisuutta. Keulan haukankatse-ilme symbolisoi Subarun uutta identiteettiä. Voimakkaat muodot ja mattamustat lokasuojankaaret lisäävät XV:n dynaamisuutta. Kokonaisuuden kruunaa XV:n uuden ilmeen omaavat alumiinivanteet.

Sama muotokieli jatkuu XV:n avarissa sisätiloissa. Käyttökytkimet ovat selkeästi esillä, ohjauspyörä edustaa uutta suunnittelua, kuten myös kojetaulun keskelle asennettu 8-tuuman kokoinen kosketusnäyttö, johon voi liittää muun muassa älypuhelintoiminnot.

Ohjaamon viihtyvyyttä on parannettu uuden urheilullisen ilmeen omaavalla kojetaululla, uusilla laadukkailla materiaaleilla sekä ergonomisella suunnittelulla. Etu- ja takaistuinten rakennetta on muutettu tukemaan paremmin matkustajien vartaloa. Laadukkaan kokonaisuuden kruunaa oranssin väriset tikkaukset.

Yksi voimalinja

Uuden Subaru XV:n voimanlähteenä on 80 prosenttisesti uudistettu 2,0-litran polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu nelisylinterinen boxermoottori, jonka huipputeho on 115 kW (156 hv). Uudistunut moottori on myös edeltäjäänsä kevyempi ja taloudellisempi.

XV:n vakiovaihteisto on portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto, jonka yhteyteen on lisätty maastoajo-olosuhteisiin kehitetty X Mode -järjestelmä. X Mode –järjestelmä yhdessä XV:n 22 sentin maavaran kanssa helpottavaa XV:n ajamista hankalissa keli- tai maastoajo-olosuhteissa.

Järjestelmä kontrolloi muun muassa jyrkissä nousuissa kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaa tarvittaessa. Järjestelmään kuuluu myös mäkilähtöavustin. XV:n ohjausvälitystä on haluttu tarkentaa ja siksi sitä on nopeutettu 14:1 suhteesta 13:1 suhteeseen.

Huippuvarusteet vakiona

Uuden Subaru XV vakiovarustus käsittää kattavan joukon kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä, kuten törmäyksiä ehkäisevän EyeSight-järjestelmän. EyeSight käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita, estää törmäyksiä sekä peräänajoja ja erottaa toisistaan esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät ja autot. Subarun adaptiivinen vakionopeudensäädin ja EyeSight huolehtivat yhdessä myös siitä, että välimatka edellä ajavaan pysyy turvallisena ja auto pysyy omalla ajokaistalla. Kilpailijoista poiketen Subarun EyeSight pystyy estämään peräänajon 50 km/h nopeudesta ja tekemään hätäjarrutustoiminnon jopa 70 km/h nopeudessa.

XV:n vakiovarustukseen kuuluu myös ympäristöä valvova SRVD-tutkajärjestelmä (Subaru Rear Vehicle Detection), joka varoittaa sivupeileihin asennettujen varoitusvalojen avulla takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista. Samoja sensoreita käyttää hyväksi myös XV:n RCTA-järjestelmä (Rear Cross Traffic Alert), joka varoittaa tarvittaessa kuljettajaa peruuttamasta sivulta lähestyvän ajoneuvon eteen. Järjestelmä valvoo auton molempia sivuja.

XV:n huippuvakiovaruste on myös kameravalvontaan perustuva adaptiivinen eli mukautuva kaukovalojärjestelmä, joka tunnistaa vastaantulevat ja edellä ajavat ajoneuvot ja vaihtaa automaattisesti kaukovaloilta lähivaloille ja päinvastoin ilman kuljettajan toimenpiteitä. Ajovalojärjestelmän valot myös ohjautuvat aina siihen suuntaan, mihin kuljettaja ohjauspyörää kääntää.

Subarun Vehicle Dynamics Control (VDC) -ajonvakautusjärjestelmä taas varmistaa, että auto käyttäytyy kuljettajan käskyjen mukaisesti. Jos auto lähestyy ajovakauden rajoja, ajonvakautusjärjestelmä säätää nelivedon voimanjakoa, moottorin tehoa sekä jokaisen pyörän jarrutusta ja auttaa näin kuljettajaa pitämään auton halutussa suunnassa.

Uusi Subaru XV on tulossa loppuvuoden aikana Suomeen. Sen hinta on vielä vahvistamatta.

Subaru XV tekniikkaa

Moottori: nelisylinterinen FB20 boxermoottori; kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia; polttoaineen suoraruiskutus

Iskutilavuus: 1995 cm3

Suuri teho: 115 kW (156 hv)

Suurin vääntö: 196 Nm

Voimansiirto: jatkuvatoiminen AWD-neliveto; portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto

Mitat: Pituus 4,465 metriä, leveys 1,800 metriä, korkeus 1,595 metriä; akseliväli 2,665 metriä; maavara 0,220 metriä.

Aiheet

Subarun emoyhtiö on vuonna 1953 perustettu Fuji Heavy Industries Ltd, jonka nimi vaihtuu 1. huhtikuuta 2017 alkaen Subaru Corporationiksi. Yhtiön ensimmäisen sarjatuotantomallin Subaru 360:n valmistus käynnistyi vuonna 1958. FHI:n tuotantolaitokset sijaitsevat Gunmassa Japanissa sekä Lafayettessä Yhdysvalloissa. Subaru valmisti vuonna 2015 kaikkiaan 939 000 autoa, jossa kasvua on kuusi prosenttia. Subaru-malleja ovat Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg ja Tribeca. Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.

Lehdistön yhteyshenkilö 040-618 49 21

Nelivetoinen Subaru vetoaa suomalaisiin

SUBARU Nordic Ab on Subaru-henkilöautojen maahantuoja Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiön toimialueilla myydään vuosittain noin 9 000 autoa, joista Suomen osuus on noin 1 400 autoa. Nelivetoisen Subarun myyntiä vauhdittavat Outback-, XV- ja Levorg -mallit sekä kestosuosikki Forester.

Subaru Suomi
Lautamiehentie 3