Sydänliiton strategia. Kuva Pia Holm.

​Sydänliiton puu kuvaa järjestön elinvoimaa

Sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Esitelläkseen arvopohjansa ja sille perustuvan toimintansa Sydänliittokin on piirtänyt kuvan. Se, että tähän kuvaan kasvoi kolmilehvästöinen puu, on kuvittajan näkemyksenä onnekas sattuma. Puu on nimittäin ikiaikainen elämän vertauskuva mytologioissa ja eri uskonnoissa.

Sydänliiton puun kolme latvusta kertovat toiminnassa painottuvista näkökulmista: sydänterveyden edistäminen, sairastuneiden tukeminen ja voimavarojen vahvistaminen.

Kun Sydänliitto perustettiin yli 60 vuotta sitten, koettiin suurta huolta sepelvaltimotautiin sairastuneista ihmisistä. Perustajat halusivat, että järjestöllä olisi myös terveyttä edistävä tehtävä, koska tutkimukset alkoivat antaa viitteitä elintapojen merkityksestä sairastumisen ehkäisemisessä. Viime vuonna, kun järjestön roolista ja tehtävistä käytiin jäsenjärjestöissä suurella joukolla keskustelua, nykyiset jäsenet halusivat nostaa ihmisten henkisiin voimavaroihin, mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen vaikuttamisen yhdeksi Sydänliiton tehtäväksi. Niin, että vaikka elämä sairauden takia ei olisikaan täydellistä, ihmisillä olisi kuitenkin kohtuullisen hyvä olla.

Sydänyhdistykset toimivat yli 200 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Niihin kuuluu noin 73 tuhatta ihmistä. Useimmat heistä ovat hakeutuneet sydänyhteisöön saadakseen tietoa ja vertaistukea joko omassa tai läheisen sydänsairaudessa. Yhteisöön kuuluminen tekee ihmiselle hyvää ja parhaimmillaan vaikuttaa elämänhallinnan tunteeseen sitä vahvistaen. Sydänyhdistykset ovat siis voimavaroja vahvistava tekijä sydänyhteisössä.

Kuulemme myös herkällä korvalla yhdistysaktiivien huolen siitä, että jäsenistön ikääntyessä aktiivitoimijoiksi olisi houkuteltava nuorempia, toimintaa uudistavia voimia. Olemme onnistuneet kansakuntana siinä, että sairastuminen esim. sepelvaltimotautiin on siirtynyt elämässä paljon myöhemmäksi kuin 50-luvulla. Toisaalta voimme olla ylpeitä, että sydänyhdistyksissä on runsaasti ikäihmisiä. Joukkoomme kuuluminen kenties jopa pidentää ikää.

Siitä emme pääse mihinkään, että joukkoihimme liittyminen vertaistuen ja tiedon hakemisen vuoksi tulee ajankohtaiseksi yhä myöhemmillä ikävuosilla. Voisimme alkaa miettiä, mitä muita houkuttimia nostaisimme esiin koukuttaaksemme itseämme nuorempia jäseniä mukaan. Virkistystoiminta, juhlat, matkat, kulttuuririennot – samoin kuin mielen hyvinvointia lisäävät rentoutumisen ja levon keinot puhuttelevat erityisesti ihmisiä, joiden jaksaminen on koetuksella perhe- ja työelämän paineissa. Sydänyhteisöllä on varmasti myös heille paljon annettavaa.

Kun eräässä tutkimuksessa selvitettiin syitä, miksi ihmiset eivät kuuluneet mihinkään yhdistykseen, kolmanneksi yleisimmäksi syyksi paljastui, ettei kukaan ollut pyytänyt heitä mukaan. Pyydä sinä mukaan kaikki, joilla on sydän.