Yllättävä ja myönteinen sote-ratkaisu

Yllättävä ja myönteinen sote-ratkaisu

Viikko sitten 23.3. suomalaiset yllätettiin toden teolla. Hallituspuolueet yhdessä oppositiopuolueiden kanssa olivat sopineet, että Suomessa toteutetaan perusteellinen sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus, jonka tavoitteena on turvata suomalaisten keskeiset hyvinvointipalvelut tuleviksi vuosikymmeniksi. Kaikki palvelut on tarkoitus järjestää viiden vahvan alueellisen järjestäjän toimesta. Alueet rakentuvat nykyisten erityisvastuualueiden pohjalta, ja ne tukeutuvat jo olemassa oleviin toimiviin rakenteisiin. Hallintomallina on kuntayhtymä. Uudistuksessa haetaan saumatonta palvelurakennekokonaisuutta sekä sosiaali- että terveyspalveluihin.

Esitys otettiin vastaan poikkeuksellisen myönteisesti, eikä kukaan voi sanoa, että jokin toinen malli olisi ollut parempi. Mitään eri aikoina esitetyistä mallivaihtoehdoista ei ole edes testattu tulevassa toimintaympäristössä, jossa asiakkaan/potilaan valinnan vapaus hoitopaikan suhteen on uutta.

Esitetty sote-ratkaisu vaatii seurakseen monikanavaisen rahoituksen purkamisen. Tähänkin on perustettu työryhmä 27.3. Sitä johtavat sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko ja peruspalveluministeri Susanna Huovinen. Ei voi kuin toivoa, että hallitus loppukaudellaan vie johdonmukaisesti eteenpäin tätä nyt avattua linjausta, eikä uusia poukkoiluja enää ilmestyisi. On muistettava, että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus käynnistettiin jo 2000-luvun alussa, kun kansallinen terveysprojekti esitti monia uudistuksia, joista osa myös toteutettiin. Hoitotakuu, hoitajaresepti, terveydenhuollon johtajakoulutus ja terveydenhuollon ammattilaisten järkevä työnjako ovat perua tuolta ajalta.

Sote-uudistus on kansallisesti erittäin tärkeä, eikä siitä saa tulla alueellisia tai paikallisia ratkaisemattomia kiistoja. Alan keskeisiltä toimijoilta edellytetään malttia ja neuvottelutaitoja. Valmistelutyötä on tehty vuosia. Kukin erityisvastuualue tuntee oman alueensa vahvuudet ja heikkoudet. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus koskee jokaista kansalaista ja Suomessa asuvaa. Parhaimmillaan sen parantaa palveluita Suomen joka kolkassa, on oikeudenmukainen ja yhdenvertainen. Tärkeää on peruspalveluiden saatavuuden parantaminen ja päällekkäisyyksien purkaminen sekä palveluita tukeva kansallinen tietovaranto. Onnistuessaan uudistus voi hillitä myös sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksien nousua.

Sote-uudistuksessa rahoitus tulee kunnilta painotetun kapitaatioperiaatteen mukaisesti. Ikärakenne ja sairastuvuus vaikuttavat rahoitukseen. Kannustavia elementtejä rahoituksessa jää kaipaamaan. Ne edesauttaisivat sekä hyvinvoinnin että terveyden edistämistyötä sote-alueilla. THL kokoaa arvokasta tietoa väestön terveyskäyttäytymisestä ja sairastuvuudesta. Väestön terveys on vahvasti riippuvainen elintavoista. Uskon edelleen siihen, että panostus ennalta ehkäisyyn kannattaa. Julkisuudessa uusien sote-alueiden mahdollisuudet panostaa sairauksien ehkäisyyn ja hyvinvoinnin kohentamiseen yhdessä muiden toimijoiden kanssa ovat jääneet vähälle huomiolle.

Matti Uusitupa
Sydänliiton hallituksen puheenjohtaja