​Chilistä apu verenkierto- ja aineenvaihduntasairauksiin?

​Chilistä apu verenkierto- ja aineenvaihduntasairauksiin?

Chilipaprikoiden sisältämästä aktiivisesta kemiallisesta yhdisteestä, kapsaisiinista saattaa löytyä apu moniin verenkierto- ja aineenvaihduntahäiriöihin. Asia käy ilmi tuoreesta katsausartikkelista.

Kliinisesti on jo todistettu, että kapsaisiini tehostaa jonkin verran aineenvaihduntaa. Rottakokeissa runsaasti kapsaisiinia sisältävällä ruokavaliolla on todettu olevan parantavia vaikutuksia muun muassa riskiin sairastua verisuonten kalkkeutumiseen, diabetekseen, lihavuuteen, ei-alkoholiperäiseen rasvamaksaan, sekä verenpainetautiin ja aivoverenkiertohäiriöihin.

Katsauksessa korostetaan, että kliiniset lisätutkimukset ovat tarpeen arvioitaessa kapsaisiinin hyötymahdollisuuksia verenkierto- ja aineenvaihduntasairauksien hoidossa. Tutkimuksia tarvitaan etenkin sen selvittämiseksi, mikä on oikea ja kaikille turvallinen kapsaisiinimäärä joko ruoassa, kapseleissa tai laastareissa annosteltuna.

Etenkin Meksikossa, Intiassa ja Thaimaassa yleisesti käytettyjen chilipaprikoiden syömisen on todettu lisäävän rasvojen hapettumista ja aterian jälkeistä energiankulutusta. Lisäksi ruokahalu vähenee energiankulutuksen kasvaessa.

Ulkoisesti chilipaprikoiden sisältämää kapsaisiinia käytetään muun muassa erilaisten hermokipujen, kuten diabeettisen neuropatian ja vyöruusun jälkeisen hermokivun hoidossa. Ulkoisesti käytettäviä lämmittäviä voiteita ja geelejä käytetään myös pienten lihas- ja nivelkipujen lievitykseen. Oikealla annostuksella kapsaisiini estää kipusignaaleja, mutta suurilla annoksilla se vaurioittaa hermosoluja.

Katsaus julkaistiin Open Heart -lehdessä.

Kuva Kotimaiset kasvikset/Sanna Peurakoski, Studio Klikki