Kuva Anna Kara.

​D-vitamiinia sydämen vajaatoimintapotilaille

Sydämen vajaatoiminnasta kärsivien potilaiden kannattaa huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista. Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiini vähentää potilaiden masennusoireita, mutta myös sydäntapahtumia.

Tutkimuksessa oli mukana 177 sydämen vajaatoiminnasta kärsinyttä potilasta, joilla oli myös masennusoireita. Heille tehtiin ruokavaliokysely. Potilaat jaettiin neljään ryhmään: niihin, jotka saivat ruoastaan riittävästi D-vitamiinia ja niihin, joilla ruokavalio sisälsi puutteellisesti D-vitamiinia. Kolmantena ryhmänä olivat ne, jotka käyttivät vitamiinilisää ja neljäntenä ne, jotka eivät D-vitamiinilisää ottaneet.

Yli kolmannes potilaista ei saanut ruoastaan riittävästi D-vitamiinia ja 45 prosenttia otti D-vitamiinia purkista. Keskivaikeasta ja vaikeasta masennuksesta kärsineet potilaat saivat ruoastaan vähiten D-vitamiinia, eivätkä he ottaneet vitamiinilisää. He saivat myös sydäntapahtumia muita nopeammin.

Tutkijat korostavat, että D-vitamiinilisän ottaminen sinällään ei suojaa vajaatoimintapotilaita sydäntapahtumilta. Jos tästä tärkeästä vitamiinista on lisästä huolimatta puute, se lisää sairastumisriskiä.

D-vitamiinin puutteesta kärsitään usein pohjoisella pallonpuoliskolla, jossa aurinkoa on niukasti. Pimeään vuodenaikaan kaikille suomalaisille suositetaankin D-vitamiinilisää. Yli 60-vuotiaille lisää suositetaan ympärivuotisesti.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Cardiovascular Nursing -lehdessä.