​Häviö urheilussa rasittaa vajaatoimintaista sydäntä

​Häviö urheilussa rasittaa vajaatoimintaista sydäntä

Jo toistamiseen lyhyen ajan sisällä on saatu tutkimustietoa urheilukisojen seuraamisen ja äkillisten sydäntapahtumien yhteyksistä. Nyt asialla ovat olleet uusiseelantilaiset tutkijat. He havaitsivat, että Rugbyn maailmanmestaruuskisojen aikana etenkin sydämen vajaatoiminnan vuoksi sairaalaan joutui normaalia selvästi enemmän potilaita. Näin kävi varsinkin silloin, kun Uuden Seelannin joukkue hävisi.

Tutkijat tarkastelivat vuosina 1999, 2003, 2007 ja 2011 pidettyjen maailmanmestaruuskisojen aikana sairaalaan joutuneita potilaita keskittyen etenkin otteluita edeltäneeseen ja pariin niitä seuranneeseen päivään.

Semifinaalin häviö vuonna 2003 ajoi puolta enemmän vajaatoimintapotilaita sairaalaan kuin muulloin. Tämä näkyi etenkin naispotilaissa. Heidän määränsä kaksinkertaistui. Miesten vajaatoimintainen sydän ei otteluista näyttänyt rasittuvan, mutta päivä häviön jälkeen miehiä joutui 2,6 kertaa normaalia enemmän sairaalaan rytmihäiriöiden takia.

Tutkijat havaitsivat, että voitolla ja tappiolla oli selvä vaikutus sydänterveyteen. Tappio nosti sairaalahoidon tarvetta. Vuoden 2011 semifinaalivoitto ja Olympialaisten avajaisjuhlallisuudet taas vähensivät sairaalahoidon tarvetta. Joka tapauksessa tutkijat pitävät tärkeänä sydänsairauden huomioimista urheilukisoja seuratessa.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Preventive Cardiology -lehdessä.

Kuva Tiina Eloranta