​Hedelmiä sydämelle

​Hedelmiä sydämelle

Hedelmien terveyshyödyt on länsimaisissa tutkimuksissa todennettu pitkään. Ensimmäinen laaja kiinalaistutkimus osoittaa nyt, että päivittäinen hedelmien syönti vähentää sydän- ja verisuonitautiriskiä jopa 40 prosenttia.

Kiinassa sydän- ja verisuonitaudit ilmenevät yleisimmin aivoverenkiertohäiriöinä, länsimaissa taas iskeemisenä sydänsairautena.

Tutkimuksessa oli mukana lähes puoli miljoonaa kiinalaista eri puolilta maata, niin maaseudulta kuin kaupungistakin. Kenelläkään ei tutkimuksen alkaessa ollut verenpainelääkitystä. Osallistujat jaettiin hedelmien kulutuksen mukaan viiteen ryhmään, ääripäinä päivittäin hedelmiä syöneet ja kokonaan hedelmiä syömättömät.

Seitsemänvuotisen seurannan aikana iskeemiseen sydänsairauteen sairastui 19 300 ja aivoverenkiertohäiriöön vajaat 19 700 osallistujaa. Vajaa viidennes nautti päivittäin hedelmiä ja yli kuusi prosenttia ilmoitti, ettei käytä hedelmiä lainkaan. Tutkijat havaitsivat, että päivittäinen hedelmien syönti laski sydän- ja verisuonitautivaaraa 25–40 prosenttia. Eniten hedelmät laskivat verisuonen puhkeamisen aiheuttamia aivohalvauksia. Suoja näytti olevan sitä isompi, mitä enemmän hedelmiä nautittiin.

Tutkimus esiteltiin joulukuun alussa alan kongressissa Espanjassa.

Kuva: Sydänmerkki