Hoitoon liittyviin infektioihin toivotaan apua rokotteista

Hoitoon liittyviin infektioihin toivotaan apua rokotteista

Hoitoon liittyviä eli sairaalainfektoita aiheuttaa Suomessa yleisimmin Clostridium difficile -bakteeri. Sen aiheuttamaan vakavaan ripulitautiin sairastuu meillä vuosittain yli 5 000 potilasta. Infektiolle ovat alttiita erityisesti iäkkäämmät henkilöt, joilla on yleiskuntoa heikentävä perussairaus tai jotka ovat olleet sairaalahoidossa, ja jotka ovat saaneet antibioottihoitoa.

Clostridium difficile -ripulitautiin ei ole vielä luotettavaa ennaltaehkäisyä. Hygieniasta ja hoidosta huolimatta tauti myös uusiutuu herkästi. Uutta rokotetta tutkitaan nyt Rokotetutkimuskeskuksessa yhteistyössä yliopistollisten keskussairaaloiden kanssa. Tutkimukseen kutsutaan mukaan mm. sydänpotilaita.

Näin ehkäiset Clostridium difficile -sairaalainfektiota

• Vältä tarpeettomia antibioottikuureja.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Kädet tulee aina pestä lämpimällä vedellä ja saippualla ja kuivata hyvin kertakäyttöiseen paperikäsipyyhkeeseen. Clostridium difficile -itiöihin eivät tehoa desinfioivat käsihuuhteet.
  • Rokotetutkimukseen osallistumalla voit saada suojan Clostridium difficile -infektiota vastaan. Jos olet yli 50-vuotias ja menossa sairaalaan leikkaukseen, tai olet vuoden aikana ollut kaksi kertaa sairaalahoidossa ja saanut antibiooottia, saatat soveltua tutkimukseen. Lisätietoa saat lähimmältä rokotetutkimusklinikaltasi.

Oireet ja hoito

• Clostridium difficile -infektion oireet vaihtelevat lievästä ripulista hengenvaaralliseen paksusuolen tulehdukseen.
  • Hoito riippuu taudin vakavuudesta. Usein tarvitaan sairaalahoitoa: nesteytystä, lääkehoitoa ja ulosteensiirtoa. Hoitoa huomattavasti parempi vaihtoehto olisi ennaltaehkäisevä rokote.

Lähteet: Professori Timo Vesikari/Tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskus, THL, Duodecim