​Ilman pienhiukkaset uhka sydämelle

​Ilman pienhiukkaset uhka sydämelle

Ilman pienhiukkaset ja saasteet pahentavat sydänpotilaiden oireita, mutta ne voivat myös laukaista itse sairauden. Pienhiukkasten ja ilmansaasteiden sydänhaitat on taas kerran nostettu esiin alan julkaisuissa.

European Heart Journalin kirjoittajat korostavat, että yksi kolmesta eurooppalaisesta elää alueilla, joilla ilman saasteet ylittävät unionin asettamat suositukset. Peräti 90 prosenttia eurooppalaisista elää alueilla, joilla ilmansaasteet vaarantavat terveyden, kun mittarina käytetään Maailman terveysjärjestön WHO:n asettamia rajoja.

Kirjoittajat korostavat, että saasteet tappavat vuosittain kolme miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti. Erityisen suuri vaara saasteista aiheutuu lihaville ja diabetesta sairastaville, koska saasteet kohottavat verenpainetta ja vaikuttavat sokeriherkkyyteen.

Kirjoittajat kehottavat muun muassa välttämään ruuhka-aikaista liikkumista kaduilla sekä harrastamaan liikuntaa vain puistoissa ja pihoilla. Eloperäistä lämmitystä tulisi välttää ja kotien tuuletusaukoissa tulisi käyttää suodattimia. Kirjoittajat muistuttavat, että lääkäreiden tulisi myös antaa näitä elintapaohjeita potilailleen.

Occupational & Environmental Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus tulee koti-Suomesta. Kotkassa on selvitetty pienhiukkasten vaikutusta terveyteen 52 potilaalla, jotka sairastivat iskeemistä sydänsairautta. Potilaat kävivät lääkärillä parin viikon välein ja vastaanotolla mitattuja tulehdusarvoja verrattiin Kotkan keskustasta kerättyihin hiukkaspäästö- ja ilmansaastepitoisuuksiin. Tulehdusarvoina potilailta mitattiin muun muassa C-reaktiivinen proteiini ja interleukiini-12 sekä myeloperoksidaasi.

Tutkijat havaitsivat, että mitä enemmän ilmassa oli pienhiukkasia, sitä enemmän potilaiden veressä oli tulehdusmerkkiaineita. Pienhiukkaset olivat lähtöisin liikenteestä ja puun kotipoltosta, mutta myös kaukokulkeutumisesta niin lähiseuduilta kuin ulkomailtakin.