KardioKompassi auttaa ehkäisemään sepelvaltimotautia

KardioKompassi auttaa ehkäisemään sepelvaltimotautia

Sitran, Suomen molekyylilääketieteen instituutin (FIMM) ja SPR:n Veripalvelun yhdessä tekemän tutkimuksen mukaan geeniperimää hyödyntävää riskinarviota kannattaa käyttää sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä.

Enemmistö tutkimukseen osallistuneista haluaa riskinarvion perusteella huolehtia entistä paremmin terveydestään. Tutkimukseen osallistuneet pääsivät myös itse arvioimaan sydän- ja verisuonitautienriskinsä tutkimuksen yhteyteen kehitetyn verkkosovelluksen avulla. KardioKompassi-työkalussa geenitestin tulokset yhdistetään riskitekijöihin ja kaikki oma tieto on tutkimukseen osallistuvan käytettävissä verkkopalvelussa. On hyvin poikkeuksellista, että tutkimukseen osallistuvat ylipäätään pääsevät tarkastelemaan omia tietojaan, yleensä tutkimustiedoista on mahdollista saada korkeintaan yhteenveto.

– KardioKompassi on kansainvälisesti merkittävä, tutkittuun tietoon perustuva työkalu, jota voivat hyödyntää niin kansalaiset, tutkijat kuin lääkäritkin. Se havainnollistaa selkeästi, miten sairastumisriski suurenee tai pienenee yksittäisiä riskitekijöitä muuttamalla, kertoo vanhempi tutkija Elisabeth Widén FIMMistä. Geenitestin avulla riskiarviota voidaan tarkentaa merkitsevästi.

KardioKompassin kehittäjät toivovat, että työkalu otettaisiin käyttöön ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa, jotta sitä voitaisiin käyttää koko kansan hyväksi.

Kuva Johannes Romppanen