​Kelan matkakorvauksiin muutoksia

​Kelan matkakorvauksiin muutoksia

Vuoden 2015 alusta matkakorvausten omavastuu yhteen suuntaan tehdyltä matkalta nousee 14,25 eurosta 16 euroon. Matkojen vuotuinen omavastuuosuus, niin sanottu matkakatto, nousee vastaavasti 242,25 eurosta 272 euroon.

Taksin tilaaminen keskittyy

Asiakkaan, jolla on oikeus taksikorvaukseen, on tilattava taksi aina alueellisesti keskitetystä tilausnumerosta. Tällöin asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa ja maksaa matkastaan vain 16 euron omavastuuosuuden. Jokaisen sairaanhoitopiirin alueella on oma tilausnumeronsa, josta matkat tilataan. Taksimatkat tilataan keskitetysti, jotta taksikeskus voi yhdistellä samaan paikkaan matkustavien asiakkaiden matkoja.

Keskitetystä tilausnumerosta tilatusta matkasta maksetut omavastuuosuudet tulevat mukaan vuotuiseen matkakattoon. Kela lähettää asiakkaalle vuosiomavastuukortin, kun matkakatto on täyttynyt. Asiakkaalta ei tämän jälkeen peritä omavastuuosuutta, jos matka on tilattu keskitetystä tilausnumerosta ja hänellä on oikeus taksikorvaukseen.

Muualta kuin keskitetystä tilausnumerosta tilatusta matkasta asiakas maksaa kaksinkertaisen omavastuun, eli 32 euroa yhdensuuntaiselta matkalta. Tällöin asiakas maksaa koko matkan hinnan kuljettajalle ja hakee korvausta Kelasta jälkikäteen. Hakuaika on kuusi kuukautta. 32 euron omavastuuosuus ei kerrytä matkakattoa. Tämä omavastuu peritään asiakkaalta aina, vaikka matkakatto olisi täyttynyt muiden, esimerkiksi keskitetystä tilausnumerosta tilattujen tai omalla autolla tehtyjen matkojen omavastuuosuuksista.

Oikeus tuttuun taksiin tietyissä tapauksissa

Kelan vaikeavammaisten lääkinnällistä kuntoutusta saavilla asiakkailla ja aiemmin sitä saaneilla 65 vuotta täyttäneillä henkilöillä on oikeus käyttää tuttua taksinkuljettajaa, ns. vakiotaksia. Vakiotaksia voivat käyttää myös yksin matkustustavat alle 16-vuotiaat lapset ja vaikeasti sairaat lapset. Vakiotaksien asiakkaat tilaavat matkan suoraan valitsemaltaan kuljettajalta.

Muissa tapauksissa asiakkaan matkatilaus välitetään asiakasta lähinnä olevalle taksille. Tästä syystä asiakas ei voi valita keskitetyssä tilausmenettelyssä tiettyä kuljettajaa. Yleensä matka välitetään kuitenkin aina oman kunnan autoilijalle.

Jos asiakas haluaa sairaalan paluumatkalle oman kunnan auton, tämä toive tulee esittää matkatilauksen yhteydessä. Tällöin matkatilaus välitetään asiakkaan kotikuntaan. Jos kuitenkin samaan suuntaan on jo olemassa valmis reitti, yhdistellään asiakkaan matka tähän reittiin eikä asiakkaan toivetta voida toteuttaa.

Taksimatkaa varten tarvitaan todistus

Kela korvaa sairauden tai raskauden vuoksi tehdyt matkat terveydenhuoltoon sekä matkat Kelan järjestämään kuntoutukseen. Taksin käyttö korvataan silloin, kun terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi terveydenhoitaja tai sairaanhoitaja, fysioterapeutti tai lääkäri, määrittää asiakkaalle oikeuden taksimatkaan todistuksella SV 67,Todistus matkakorvausta varten. Asiakkaan on syytä säilyttää ns. kertatodistus itsellään kuuden kuukaudenn ajan, koska Kela voi tarvittaessa pyytää sitä häneltä jälkikäteen. Pitkäaikainen todistus taksin käytöstä tulee toimittaa Kelan toimistoon. Taksissa asiakas näyttää kuljettajalle Kela-korttinsa.

Matka korvataan taksilla tehtynä myös silloin, jos julkisia kulkuyhteyksiä ei ole käytettävissä ja matkustusaika tulee asiakkaalle kohtuuttoman pitkäksi. Tällöin korvataan taksilla se osa matkasta, jossa ei ole joukkoliikennettä käytettävissä.

Jos asiakkaalla ei ole oikeutta käyttää taksia, korvaus maksetaan julkisten kulkuvälineiden kustannusten mukaisesti.

Valtakirja tarpeen edelleen joukkoliikenneluvallisilla matkoilla

Suorakorvaus korvaa nykyisen valtakirjamenettelyn. Valtakirjamenettelyä sovelletaan kuitenkin edelleen joukkoliikenneluvallisilla autoilla tehtyihin matkoihin. Kun samassa kuljetuksessa on yli viisi matkustajaa tai asiakas matkustaa koko matkan pyörätuolissa tai tarvitsee paarikuljetusta, hän maksaa matkasta ainoastaan omavastuuosuuden.