Kiitos ei transrasvahapoille

Kiitos ei transrasvahapoille

Euroopan kardiologinen seura (ESC) on taas kerran kiinnittänyt huomiota sydämelle haitallisiin transrasvahappoihin. Sysäyksen kannanotolleen seura on saanut amerikkalaisten terveysviranomaisten (FDA) päätöksestä antaa valmisruokateollisuudelle kolmen vuoden siirtymäaika vähentää näiden rasvojen käyttöä.

Transrasvahappoja syntyy kasviöljyjä kovetettaessa, mutta niitä on myös muun muassa maidossa ja naudanlihassa. Transrasvahappoja käytetään etenkin valmisruokateollisuudessa. Näitä rasvoja on esimerkiksi kekseissä, leipomotuotteissa, popcornissa, ranskalaisissa perunoissa ja muissa uppopaistetuissa ruuissa. Transrasvahapot nostavat varsinkin niin sanotun pahan eli LDL-kolesterolin arvoja. Se taas merkitsee vaaroja sydänterveydelle.

Sydän- ja verisuonitaudit tappavat vuosittain neljä miljoonaa eurooppalaista, joka on noin puolet kaikista kuolemantapauksista. Erot eri maiden välillä ovat kuitenkin suuret. Transrasvahappoja käytetään runsaasti varsinkin itäisessä Euroopassa.

Kardiologinen seura vetoaa nyt poliittisiin päättäjiin, jotta koko Euroopan Unionia kattavat rajoitukset saataisiin voimaan. Sydänvaarojen lisäksi transrasvahappojen tiedetään liittyvän myös diabetekseen. Lisäksi äskettäin on saatu uutta tutkimusnäyttöä transrasvahappojen muistia heikentävästä vaikutuksesta.

Kuva Helsingin Sydänpiiri/Jarno Hämäläinen.