​Kiukunpuuska lisää sydäninfarktivaaraa

Uutinen   •   Maalis 14, 2015 15:28 EET

Kiukunpuuskan jälkeen sydänkohtausvaara on jopa yli kahdeksankertainen normaaliin verrattuna. Tuskaisuus lisää vaaraa vieläkin enemmän. Tähän tulokseen ovat tulleet australialaistutkijat.

Tutkimuksessa oli mukana yli 300 potilasta, jotka olivat tulleet infarktiepäilyn vuoksi sairaalaan. Tutkijoiden mielentila parin edeltäneen vuorokauden aikana kartoitettiin kyselyllä. Toisessa ääripäässä olivat rauhalliset ja toisessa räjähtämispisteessä olleet. Kiukustumisen syynä oli usein riitely perheenjäsenen kanssa tai kiukustuminen töissä tai liikenteessä.

Vaikka kiukustumisen laukaisema sydänkohtaus ei ollut yleistä, sen mahdollisuus on tutkijoiden mukaan kuitenkin aina olemassa. Tämän vuoksi stressin hallinnan opettelu ja ärsytystä aiheuttavien tilanteiden välttäminen on tärkeätä sydämen kannalta. Kiukustuminen nostaa sydämen lyöntitiheyttä ja verenpainetta sekä pienentää verisuonia ja lisää verihyytymiä, jotka kaikki edesauttavat sydäninfarktin kehittymistä.

Tutkimus julkaistiin European Heart Journal: Acute Cardiovascular Care -lehdessä.

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen

Kommentit (0)