Kuva Tiina Eloranta.

​Liikunta suojaa sydänkuolemalta

Liikunnan antamasta sydänsuojasta on taas tullut uutta tietoa. Nyt tanskalaistutkijat ovat selvittäneet, että eniten liikuntaa harrastaneet säästyvät tappavalta sydäninfarktilta jopa 50 prosenttia todennäköisemmin kuin vähiten liikkuneet.

Tutkimuksessa oli mukana yli 14 000 kööpenhaminalaista, jotka tutkimuksen alkaessa olivat sydämeltään terveitä. Heidän liikkumistavoistaan koottiin tiedot ja heitä seurattiin yli 30 vuotta. Lähes 1 700 seurattavaa sai infarktin keskimäärin 70 vuoden iässä. Näistä neljännes menehtyi infarktiinsa välittömästi.

Tutkijat havaitsivat, että liikunnan määrän lisääntyessä todennäköisyys menehtyä infarktiin väheni. Tutkijat arvelivat tämän johtuneen siitä, että liikunta synnyttää lisäsuonistoa sydämeen ja tämä takaa, että sydän saa suonitukoksen jälkeenkin riittävästi verta. Toisaalta liikunta saattaa muuttaa elimistön kemiallisia aineita niin, että verenkierto paranee ja vähentää näin infarktin aiheuttamia vaurioita sydämessä.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Preventive Cardiology -lehdessä.