​Lisätuki auttaa sydänpotilaita toipumisessa

​Lisätuki auttaa sydänpotilaita toipumisessa

Potilaskeskeinen hoito auttaa äkillisen sydäntapahtuman kokeneita toipumisessa. Hoitajan opastuksella opitut selviytymiskeinot puolestaan lisäävät kroonisesta sydämen vajaatoiminnasta kärsivien potilaiden tunnetta sairauden hallinnasta. Tämä käyvät ilmi kahdesta tuoreesta ruotsalaistutkimuksesta.

Toisessa tutkimuksessa oli mukana 177 alle 75-vuotiasta potilasta, jotka pääsivät sairaalasta äkillisen sydäntapahtuman jälkeen. Osa sai tavanomaista hoitoa ja osa tehostettua, potilaskeskeistä hoitoa. Kuukauden kuluttua tehostettua hoitoa saaneet olivat toipuneet merkitsevästi paremmin kuin verrokit. Puolen vuoden kuluttua eroja ei enää ollut. Tutkijat korostavat, että tehostettu hoito onkin aloitettava mahdollisimman pian äkillisen sydäntapahtuman jälkeen.

Toisessa tutkimuksessa selvitettiin, voidaanko hoitajan opettamilla selviytymiskeinoilla kohentaa kroonista sydämen vajaatoimintaa sairastavien elämänlaatua. Tutkimuksessa oli mukana vajaa sata potilasta, joista puolet sai tavanomaista hoitoa ja puolet lisäksi hoitajan lisäopastusta. Tutkijat havaitsivat, että lyhyellä aikavälillä psykososiaalinen tuki lisäsi potilaiden tunneta hallita sairauttaan. Kun lähtötilanteessa masennuksesta ja tuskaisuudesta kärsineet potilaat jätettiin tuloksissa huomioimatta, tukea saaneilla potilailla oli merkitsevästi vähemmän negatiivisia tunteita. Sydäntapahtumien suhteen ryhmillä ei ollut eroja.

Tutkijat korostavat, että jatkossa kannattaisi tehdä laajemmalla potilasjoukolla tutkimuksia uudelleen muokatun psykososiaalisen tuen tehosta kroonista sydämen vajaatoimintaa sairastavien potilaiden hoidossa.

Molemmat tutkimukset julkaistiin European Journal of Cardiovascular Nursing -lehdessä.

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen