​Lyhytkasvuisuus ennustaa sepelvaltimotautia

​Lyhytkasvuisuus ennustaa sepelvaltimotautia

Pitkät ihmiset näyttävät säästyvän sepelvaltimotaudilta paremmin kuin lyhytkasvuiset. Tuoreen tutkimuksen mukaan jo vajaan seitsemän senttimetrin pituusero kielii lähes 14 prosentin erosta sepelvaltimotautiennusteessa.

Tutkimuksessa oli mukana runsaat 65 000 sepelvaltimotautia sairastavaa potilasta ja lähes 130 000 tervettä verrokkia. Tutkijat selvittivät pituuden ja sepelvaltimotaudin yhteyksiä 180 geenimuuttujan avulla.

Tutkijat havaitsivat, että pituuden ja sairauden yhteys oli sitä selvempi, mitä lyhyempi ihminen oli. Esimerkiksi 6, 5 senttimetriä lyhyemmän riski sairastua oli 14 prosenttia pitempää kanssaihmistä suurempi, mutta 13 senttimetrin ero merkitsi jo 28 prosentin sairastumisriskiä.

Tutkijat totesivat, että ero selittyi osin sillä, että lyhyillä ihmisillä oli runsaammin rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä. Se ei selittänyt kuitenkaan kaikkea. Näin pituuskasvun ja sepelvaltimotaudin takana vaikuttanevatkin osin samat geenit.

Tutkimus julkaistiin New England Journal of Medicine -lehdessä.