Matti Uusituvalle Savon Sanomien ja Itä-Suomen yliopiston Saima-mitali

Uutinen   •   Touko 21, 2014 10:23 EEST

Sydänliiton puheenjohtaja, emeritusprofessori Matti Uusitupa palkittiin maanantaina Savon Sanomien ja Itä-Suomen yliopiston henkisen ja taloudellisen kehityksen vaikuttajalle myönnettävällä tunnustuksella, Saima-mitalilla.

Tunnustus myönnettiin Uusituvalle hänen kansainvälisistä ja kansallisista tieteellisistä ansioistaan sekä kansanterveyden hyväksi tekemästään merkittävästä valistustyöstä. Mitali luovutettiin Suomen kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahaston vuosijuhlassa maanantaina.

Uusituvan keskeiset tutkimusalueet ovat olleet tyypin 2 diabeteksen ja lihavuuden ehkäisy ja genetiikka sekä terveysvaikutteisten elintarvikkeiden merkitys kroonisten sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.

Uusitupa on toiminut lukuisissa kansallisissa ja kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä, jotka ovat liittyneet diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin sekä ravitsemukseen. Yliopiston rehtorina hän oli keskeisesti vaikuttamassa Kuopion ja Joensuun yliopistojen fuusioitumiseen Itä-Suomen yliopistoksi.

Kommentit (0)