​Muutoksia Kelan etuuksiin

​Muutoksia Kelan etuuksiin

Hoito- ja vammaistuen muutokset

Kelan maksamia vammaisetuuksia ovat:

• alle 16-vuotiaan vammaistuki,
  • 16 vuotta täyttäneen vammaistuki ja
  • eläkettä saavan hoitotuki

Tukien avulla voi kattaa pitkäaikaissairaudesta aiheutuvia kustannuksia, kun toimintakyky on ollut alentuneena vähintään vuoden ajan. Tulot eivät vaikuta niihin ja ne ovat verottomia.

Kaikki kolme etuutta on porrastettu kolmeen tasoon tuen tarpeen mukaan (perustuki, korotettu tuki, ylin tuki).

Kesäkuun alusta tulee voimaan lakimuutos, jonka mukaan etuuksia myönnettäessä arvioidaan nykyistä selkeämmin hakijan tuen tarvetta eikä niitä voi saada enää pelkästään erityiskustannusten perusteella. Erityiskustannukset voivat tosin korottaa tuen määrää. Erityiskustannuksia voivat olla esimerkiksi kotipalvelu-, lääkäri-, lääke- ja kuntoutuskulut, jotka hakija maksaa itse.

Hoitotukea myönnettäessä arvioidaan aina avun, ohjauksen ja valvonnan tarvetta sekä 16 vuotta täyttäneen vammaistuessa lisäksi sairaudesta tai vammasta aiheutuvaa haittaa.

Alle 16-vuotiaan vammaistuen perusteet säilyvät ennallaan eli tuen saaminen edellyttää, että sairaan lapsen hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu perheelle vähintään 6 kuukauden ajan tavanomaista suurempaa rasitusta ja sidonnaisuutta verrattuna vastaavan ikäiseen terveeseen lapseen.

Kela voi myöntää vammaisetuudet nykyistä pitemmäksi ajaksi ja entistä useammin toistaiseksi.

Muutoksen koskevat 1.6. tai sen jälkeen alkavia uusia vammaisetuuspäätöksiä. Ennen lainmuutosta myönnettyjen vammaisetuuksien maksu jatkuu annetun päätöksen mukaisena seuraavaan tarkistukseen asti.

Muutokset Kelan asumistukeen

Vuoden 2015 alusta asumistukeen on vaikuttanut ainoastaan asunnon sijaintikunta ja ruokakunnan koko. Asunnon koolla ja iällä ei ole enää ollut merkitystä. Tämän lisäksi perusomavastuu lasketaan koko maassa samalla kaavalla. Asumistuen määrään vaikuttavat ruokakunnan yhteenlasketut tulot sekä ruokakunnan aikuisten ja lasten lukumäärä. Koska lapsilla on kaavassa suurempi painoarvo, voidaan tukea kohdistaa erityisesti lapsiperheille. Omaisuutta, omaishoidontukea tai alaikäisten lasten tuloja ei enää huomioida tuloksi tukea laskettaessa, mutta pääomatulot tai omaisuudesta saadut tulot (esimerkiksi vuokratulot tai tuotto metsäomaisuudesta) huomioidaan edelleen. Muutokset tulevat voimaan asteittain vuoden 2015 aikana, aina kun asumistukea tarkistetaan.

Syyskuun alusta voimaan tulee säädös ansiotulovähennyksestä. Sen mukaan asumistuen määrää laskettaessa jokaisen ruokakunnan jäsenen yhteenlasketuista ansio- ja yrittäjätuloista vähennetään 300 euroa kuukaudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että tätä summaa ei huomioida, kun Kelassa lasketaan asumistukeen vaikuttavia tuloja. Jos tuensaaja saa esimerkiksi 1 000 euroa palkkaa, siitä huomioidaan tuloina 700 euroa. Kela tiedottaa ansiotulovähennyksestä tarkemmin lähempänä sen voimaantuloa.

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen