​Naisen sydän pettää miestä herkemmin

​Naisen sydän pettää miestä herkemmin

Sydän- ja verisuonitautia pidetään edelleen yleisesti miesten sairautena, vaikka tosiasiassa se on naisilla jopa yleisempää. Euroopan kardiologinen seura onkin kiinnittänyt sekä väestön, että hoitohenkilöstön huomiota juuri naisten sydänsairastuvuuteen. Se katsoo, että naisten sairastumisriskiä tulisi tehostetusti pienentää.

Nykyisin joka toinen eurooppalaisnainen menehtyy sydänsairauteen, kun miehiä menehtyy kymmenkunta prosenttia vähemmän. Esimerkiksi rintasyöpään menehtyy vain kolme prosenttia naisista. Sekä tupakointi että diabetes ovat vaarallisempia naisen kuin miehen sydämelle. Aivoverenkiertohäiriöiden jälkeen naiset vammautuvat miehiä vakavammin.

Kardiologinen seura muistuttaa, että naisen sydänoireet ovat toisenlaiset kuin miehen. Rintakivun sijaan sydänoireet saattavat ilmetä naisilla väsymyksenä, pahoinvointina, uneliaisuutena ja hengityksen lyhenemisenä. Naiset hakeutuvat hoitoon miehiä myöhemmin ja näin esimerkiksi aivoverenkiertohäiriöihin tarvittava lääkitys tulee heille liian myöhään.

Naiset saavat nykyisin miehiä harvemmin sydän- ja verisuonitautia estävää lääkitystä kuten aspiriinia ja kolesterolilääkkeitä. Osin tämä johtuu siitä, että lääkkeiden tehoa on tutkittu etupäässä miehillä. Nyt kardiologinen seura peräänkuuluttaakin naisilla tehtäviä lääketutkimuksia.

Naiset voivat itse kohentaa sydänterveyttään lopettamalla tupakoinnin, pitämällä painonsa kurissa, olemalla aktiivisia ja seuraamalla verenpaine- ja kolesteroliarvojaan.

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen